کارراهه شغلی و خودکارآمدی مربیان فنی و حرفهای
(مطالعه موردی: استان همدان)
|
محمدرضا اردلان*، مدینه همتی |
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران |
|
چکیده: (3487 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کارراهه شغلی با خودکارآمدی مربیان فنی و حرفهای استان همدان انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه مربیان فنی و حرفهای استان همدان به تعداد 156 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 111 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه آماری از فرمول کوکران استفاده شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی مربیان تی اسچانن – تی موران و وولفولک و کارراهه شغلی بیگلیاردی و همکاران استفاده شد. روایی سازه پرسشنامههای پژوهش از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه خودکارآمدی 93/0 و برای پرسشنامه کارراهه شغلی 94/0 به دست آمد. دادههای تحقیق پس از جمع آوری در دو سطح توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی(تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS19 و LISREL8.8 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که وضعیت خودکارآمدی و کارراهه شغلی مربیان فنی و حرفهای استان همدان بالاتر از سطح متوسط(3) است. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین کارراهه شغلی و خودکارآمدی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که مؤلفه سبک زندگی(33/0) قدرت پیش بینی خودکارآمدی مربیان را دارند. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که اثر کارراهه شغلی بر خودکارآمدی معنی داری مثبت و معنادار است.
|
|
واژههای کلیدی: کارراهه شغلی، خودکارآمدی، مربیان فنی و حرفهای. |
|
متن کامل [PDF 418 kb]
(1522 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1397/2/5 | پذیرش: 1397/2/5 | انتشار: 1397/2/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|