RT - Journal Article T1 - Investigating the Antecedents and Consequences of Emotional Leadership of Managers (Case Study: Secondary Schools of West Azerbaijan Province) JF - ieaajournal YR - 2023 JO - ieaajournal VO - 12 IS - 1 UR - http://journalieaa.ir/article-1-506-fa.html SP - 75 EP - 97 K1 - Emotional leadership K1 - emotional empathy K1 - emotional self-management K1 - organizational happiness K1 - school managers. AB - پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشایندها و پیامدهای رهبری عاطفی در بین مدیران مدارس انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل­یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس پسرانه دولتی دوره دوم متوسطه استان آذربایجان غربی به تعداد 190 نفر تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای، تعداد 123 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه­های استاندارد همدلی عاطفی، خودمدیریتی عاطفی، رهبری معنوی، تقویت نگرش، شادمانی سازمانی و رهبری عاطفی استفاده شد. روایی پرسشنامه­ها از طرق نظر متخصصان و تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت و پایایی نیز با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 86/0، 86/0،86/0، 86/0، 85/0 و 85/0 برآورد شد. روش تجزیه­و­تحلیل داده­ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت که از طریق نرم­افزارهایSPSS نسخه 25 و SMART-PLS نسخه3 اجرا شد. نتایج بیانگر این است که همدلی عاطفی، خود­مدیریتی عاطفی و رهبری معنوی بر رهبری عاطفی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین رهبری عاطفی بر تقویت نگرش معلمان و شادمانی سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد و موجب بهبود و ارتقای آن­ها در سازمان می­شود. با توجه به نتایج به­دست آمده می­توان گفت که هر گونه افزایش در متغیرهای همدلی عاطفی، خود­مدیریتی عاطفی و رهبری معنوی همراه با افزایش در متغیر رهبری عاطفی و هر گونه افزایش در متغیر رهبری عاطفی همراه با افزایش در تقویت نگرش معلمان و شادمانی سازمانی همراه خواهد بود. بنابراین توجه به متغیرهای فوق در بین مدیران مدارس ضروری به نظر می­رسد. LA eng UL http://journalieaa.ir/article-1-506-fa.html M3 10.52547/meo.12.1.75 ER -