TY - JOUR JF - ieaajournal JO - MEO VL - 9 IS - 2 PY - 2021 Y1 - 2021/1/01 TI - Investigating the role of research teachers in strengthening and developing the research thinking of elementary students TT - بررسی نقش معلمان پژوهشگر در تقویت و توسعه تفکر پژوهشی دانش‌آموزان ابتدایی N2 - این پژوهش با هدف تعیین بررسی نقش معلمان پژوهشگر در تقویت و توسعه‌ی تفکر پژوهشی دانش‌آموزان دختر مدارس دولتی دوره‌ی ابتدایی شهر ساری (ناحیه یک) انجام شد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه‌ی آماری مورد مطالعه شامل کلیه‌ی معلمان زن مشغول به خدمت دوره‌ی ابتدایی در شهرستان ساری در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 255 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه ­گیری تصادفی ساده 150 نفر به­­عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی استفاده گردید. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته‌ی 37 سؤالی بود. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن‌ از طریق ضریب آلفای کرونباخ (83/0) محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از دو روش آماری شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون T تک‌نمونه­ای) و جهت آنالیز از نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. یافته­ها نشان داد که بین کاربرد فرایند حل مسأله، استنتاج و کاوشگری، تشویق دانش‌­آموزان در بکار­گیری خلاقیت، کاربرد فرایند استدلال و کاربرد فرایند تحلیل توسط معلمان با تقویت و توسعه‌ی تفکر پژوهشی دانش‌آموزان رابطه‌ی معنی­داری وجود داشت. نتایج حاصل از سؤال اصلی نشان داد که در مجموع بین تفکر پژوهشی معلمان بر تقویت و توسعه‌ی تفکر پژوهشی دانش‌آموزان رابطه وجود داشته است. SP - 11 EP - 33 AU - taghvaeeyazdi, maryam AD - Islamic Azad University of Sari KW - Researcher teachers KW - research thinking KW - elementary school students. UR - http://journalieaa.ir/article-1-164-fa.html ER -