TY - JOUR JF - ieaajournal JO - MEO VL - 10 IS - 1 PY - 2021 Y1 - 2021/4/01 TI - Identifying and ranking the dimensions and components of perfectionism and their effect on the performance of education managers in Mazandaran province TT - شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مؤلفه های کمال گرایی و تاثیر آن بر عملکرد مدیران آموزش و پرورش استان مازندران N2 - هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه­‌بندی ابعاد و مؤلفه­‌های کمال­‌گرایی و تاثیر آن بر عملکرد مدیران آموزش و پرورش استان مازندران می­‌باشد. پژوهش کاریردی حاضر­ از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه مدیران، معاونین و روسای گروه‌های ادارات آموزش و پرورش و مدیران و معاونین مدارس استان مازندران به تعداد 2653 نفر تشکیل می­‌دهند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 338 نفر با روش نمونه­‌گیری «تصادفی خوشه­‌ای- طبقه­‌ا‌ی» به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌­آوری داده­‌ها از پرسش­نامه محقق ساخته کمال­‌گرایی با 60 سوال و پرسش­نامه عملکرد پاترسون با 15 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی آن­ها‌ با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/78و 0/83محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­‌ها از رگرسیون و تحلیل عامل اکتشافی در نرم افزار SPSS20 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد کمال­‌گرایی دارای دو بعد (پیشرفت دهنده و بازدارنده) است. بعد پیشرفت دهنده دارای چهار مؤلفه‌­ی (هدفمندی، تلاش برای عالی بودن، میل به نظم و ترتیب و معیارهای فردی مثبت) و بعد بازدارنده دارای پنج مؤلفه­‌ی (نیاز به تایید، نگرانی در برابر اشتباهات، نشخوار فکری، تردید نسبت به اعمال، معیار‌های فردی منفی) می­‌باشد. در بین ابعاد کمال­‌گرایی، بعد پیشرفت دهنده با بار عاملی 0/955بیش­ترین تأثیر و بعد بازدارنده با بار عاملی 0/926کم­ترین تأثیر است. همچنین کمال گرایی پیشرفت دهنده بر عملکرد مدیران تاثیر مثبت و معنادار و کمال گرایی بازدارنده بر عملکرد مدیران تاثیر منفی و معنادار دارد. SP - 109 EP - 123 AU - Asadpour, Parvin AU - Esmaili, Neda AU - Golafshani, Ali AD - Islamic Azad University, GhaemshahrBranch, Iran KW - Perfectionism KW - Performance KW - Managers KW - Education UR - http://journalieaa.ir/article-1-186-fa.html DO - 10.52547/meo.10.1.109 ER -