TY - JOUR T1 - Providing a Model of the Antecedents and Consequences of Systems Thinking of Primary School Principals TT - ارائه الگوی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی JF - ieaajournal JO - ieaajournal VL - 9 IS - 2 UR - http://journalieaa.ir/article-1-181-fa.html Y1 - 2021 SP - 97 EP - 130 KW - Systems thinking KW - school principals KW - antecedents KW - consequences N2 - هدف تحقیق ارائه الگوی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی است. این تحقیق از نوع پژوهش­های کیفی نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس، خبرگان و صاحب­نظران آموزش و پرورش و اعضای هیات علمی بود که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و با حداکثر تنوع، به تعداد 24 نفر به عنوان مشارکت­کننده مصاحبه­های نیمه ساختاریافته انجام گردید. جهت روایی و اعتبار داده­ها از دو روش بازبینی مشارکت­کنندگان و مرور صاحب­نظران غیر مشارکت­‌کننده در تحقیق استفاده شد و یافته­ های تحقیق توسط دو گروه مشارکت­کننده در فرایند مصاحبه و غیر مشارکت­کننده، مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده­های جمع­آوری شده با استفاده از نرم افزار MAXQDA در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافته­ ها بیانگر این است که تعداد 22 مقوله محوری برای پیشایندها شامل: فرهنگ سازمانی و محیط، نگرش و تفکر مدیران مدارس، نظام ارزشیابی و قوانین و مقررات، نظام مدیریتی و تصمیم گیری، یادگیری فردی و مشارکتی، الگوی نقش و ترویج تفکر سیستمی، آموزش، مطالعه و تجربه مدیریتی؛ پسایندها شامل: بهبود تعهد سازمانی، افزایش رضایت ذینفعان، ارتقاء عملکرد و کیفیت و نوآوری، ارتقاء تخصص و مهارت، ارتقاء همکاری و مشارکت، ایجاد آرامش و روحیه، ایجاد سازمان یادگیرنده، راه حل­های جامع و راهبردی و ویژگی­های تفکر سیستمی مدیران مدارس شامل: نگاه جامع و نظام مند به سیستم، رهبری کردن کل ها، اتخاذ دیدگاه چندبعدی، تاثیرگذاری غیرمستقیم، ارزشیابی اهمیت، انعطاف­پذیر و مسئولیت پذیر، توانایی ارتباط و تعامل استخراج شده است. در نهایت الگوی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی ارائه شد. M3 ER -