TY - JOUR T1 - Designing a model of digital entrepreneurship ecosystems in educational organizations based on Grounded theory TT - طراحی الگوی بوم سازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمانهای آموزشی بر اساس نظریه داده بنیاد JF - ieaajournal JO - ieaajournal VL - 11 IS - 2 UR - http://journalieaa.ir/article-1-367-fa.html Y1 - 2022 SP - 229 EP - 271 KW - ecosystem KW - Entrepreneurship KW - Digital Entrepreneurship KW - Educational Organizations KW - Grounded Theory. N2 - هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی الگوی بوم سازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمانهای آموزشی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش داده‌­بنیاد انجام شده و از نظر هدف کاربردی است. ابزار جمع­آوری داده­ها، مصاحبه­های نیمه­ساختاریافته است و روایی سوالات با استفاده از نظر متخصصان حوزه کارآفرینی دیجیتال به دست آمد. جامعۀ آماری این پژوهش سیزده نفر از استادان و خبرگان آشنا به مباحث کارآفرینی و فن­آوری­های دیجیتال از دانشگاه­ها و سازمان­های آموزشی کشور است که با روش نمونه­گیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شده­اند. تجزیه و تحلیل داده­ها طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شده است. در نظریۀ داده بنیاد، اعتبارسنجی، بخشی فعال از پژوهش است که با معیار مقبولیت مورد سنجش قرار گرفته است . نتایج پژوهش نشان­دهندۀ استخراج ۴۸۳ مفهوم اوّلیه و احصاء 42 مفهوم و 15 مقوله است که در قالب مدل پارادایمی شامل بوم سازگان کارآفرینی دیجیتال به عنوان مقوله محوری و شرایط علی شامل: 2 مقوله و 7 مفهوم شامل : خوشه های فطری- غریزی و آموزشی ؛ شرایط زمینه ای شامل: 5 مقوله و14 مفهوم شامل : خوشه های اجرایی ، دانش علمی ، فنی و فناورانه، خِرَد فرهنگی و محیطی و زیست بومی؛ شرایط مداخله گر شامل: 2 مقوله و 6 مفهوم ،خوشه های ترغیبی ( انگیزشی) ، ضابطه ساز ؛ راهبردها شامل 3 مقوله و 8 مفهوم شامل : خوشه های بنیادی و سازمانی، قلمروتوانمندی های انسانی، سیاستگذاری و برنامه ریزی و عوامل پسایندی شامل: 3 مقوله و 7 مفهوم خوشه های خویش فرمایی، بهره وری و کسب و کار در سازمان های آموزشی قرار گرفت. M3 10.52547/meo.11.2.229 ER -