TY - JOUR JF - ieaajournal JO - MEO VL - 10 IS - 3 PY - 2021 Y1 - 2021/11/01 TI - The structural model of schools' effectiveness by distributed leadership with the mediating role of teachers' citizenship behavior TT - مدل ساختاری اثربخشی مدارس از طریق رهبری توزیعی و با نقش میانجی رفتار شهروندی معلمان N2 - مهمترین دغدغه سازمان‌های آموزشی عصر حاضر، ایجاد و بهبود مدارس اثریخش است. با توجه به اهمیت نقش رهبری در زمینۀ اثربخشی مدارس، پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش میانجی رفتار شهروندی معلمان در رابطه بین رهبری توزیعی و اثربخشی مدارس انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس دولتی شهرستان آستارا در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بود (640N=) که230 نفراز معلمان از طریق نمونه گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. نمونه‌های انتخاب‌شده به پرسشنامه رهبری توزیعی، پرسشنامه رفتارشهروندی معلمان و پرسشنامه اثربخشی مدارس وپاسخ گفتند. تمامی تحلیل‌های آماری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS ویراست 26، AMOS ویراست 24 صورت گرفت. جهت آزمون روابط میانجی از روش بوت استراپ در برنامه ماکرو پریچر و هایز استفاده شد. شاخص‌های برازندگی الگویابی معادلات ساختاری نشان دادند که الگوی پیشنهادی پژوهش حاضر از برازش مطلوبی با داده‌های گردآوری شده برخوردار است(07/0RMSEA=، 986/0CFI=، 964/0TLI=، 978/0NFI=، 986/0IFI=). یافته‌ها مشخص ساخت که رهبری توزیعی تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار شهروندی معلمان و اثربخشی مدارس دارد. به علاوه، نقش میانجی رفتار شهروندی معلمان در رابطه بین رهبری توزیعی و اثربخشی مدارس معنادار می‌باشد. سطوح بالاتر رفتار شهروندی در معلمان، اثر سازندۀ رهبری توزیعی را بر اثربخشی مدارس می‌افزاید. SP - 155 EP - 176 AU - Poursafar, Ali AU - Rezaei, Sajjad AU - Hazari, Narges AD - University of Guilan KW - Distributive Leadership KW - Teacher Citizenship Behavior KW - School Effectiveness KW - and Mediation Analysis. UR - http://journalieaa.ir/article-1-298-fa.html DO - 10.52547/meo.10.3.155 ER -