RT - Journal Article T1 - Presenting the model of professional development of the faculty members of Islamic Azad University using mixed approach JF - ieaajournal YR - 2021 JO - ieaajournal VO - 10 IS - 3 UR - http://journalieaa.ir/article-1-316-fa.html SP - 131 EP - 154 K1 - Professional Development K1 - Faculty Members K1 - Higher Education AB - پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل توسعه حرفه­ای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. روش انجام پژوهش، آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری شامل خبرگان، صاحب‌نظران، رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، معاونین، مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت‌علمی واحدهای مختلف دانشگاه­های آزاد اسلامی استان فارس به تعداد 2156 نفر بود. روش نمونه­ گیری بخش کیفی، هدفمند معیاری با حجم نمونه 20 نفر بود. همچنین در بخش کمی از روش نمونه­ گیری تصادفی با حجم 326 نفر استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، در بخش کیفی شامل دو بخش، مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی و بررسی و کنکاش اسناد بالادستی و اسناد آموزش عالی در بخش کتابخانه­ ای بود، در بخش کمّی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری داده ­ها استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­ ها در بخش کیفی بر اساس تحلیل مضمون انجام شد. همچنین در بخش کمی، برای تجزیه‌وتحلیل داده­ ها از تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین برازش مدل از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کمی نرم­ افزارهای Spss-23 و Lisrel-8 بکار رفت. نتایج به‌دست‌آمده به شناسایی 29 مؤلفه و 6 بعد منجر شد و درنهایت مدل پژوهش ارائه شد. نتایج نشان داد که هر یک از ابعاد به ترتیب: بعد آموزشی (0.78)، بعد پژوهشی (0.70)، بعد خدماتی (0.64)، بعد اخلاقی (0.61)، بعد فرهنگی (0.57) و بعد اجرائی (0.50) بر توسعه حرفه ­ای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تأثیر داشتند و شاخص­ های برازش هنجار شده بنتلربونت، برازش نسبی، برازش افزایشی، شاخص­ های تطبیقی مدل نشان داد که مدل ساختاری طراحی ­شده از برازش مطلوبی برخوردار بود. LA eng UL http://journalieaa.ir/article-1-316-fa.html M3 10.52547/meo.10.3.131 ER -