TY - JOUR T1 - Explaining the Causal Model of Leadership Challenges of professional Learning Communities at high Schools in Urmia TT - تبیین مدل علی چالش های رهبری اجتماعات یادگیری حرفه ای مدارس متوسطه شهر ارومیه JF - ieaajournal JO - ieaajournal VL - 11 IS - 4 UR - http://journalieaa.ir/article-1-419-fa.html Y1 - 2022 SP - 87 EP - 107 KW - Leadership KW - professional learning community KW - Causal Model KW - Structural Equation Modeling N2 - یکی از عوامل مهم در توسعه حرفه­ای معلمان ایجاد اجتماعات یادگیری حرفه­ای در مدارس می­باشد که نقش مهم مدیران مدارس در رهبری اجتماعات یادگیری حرفه­ای بر کسی پوشیده نیست. بنابراین توانمند سازی مدیران و رفع چالش­ها در این زمینه نقش بسیار مهمی می­تواند در جهت پیشرفت و توسعه شایستگی­های معلمان و پیشرفت دانش آموزان داشته ­باشد. هدف این پژوهش تبیین مدل علی چالش­های رهبری اجتماعات یادگیری حرفه­ای مدارس متوسطه می­باشد. نوع پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل داده­ها کمی– توصیفی است. جامعه آماری پژوهش مدیران مدارس متوسطه شهر ارومیه 451 نفر بود که 210 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته درباره چالش­های رهبری جوامع یادگیری حرفه­ای بود که در چهار بخش: چالش­های فردی، چالش­های گروهی، چالش­های سازمانی و چالش­های بیرونی مورد ارزیابی قرار ­گرفت که روایی محتوایی توسط متخصصان و تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 88/0محاسبه و تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SMART PLS18 انجام گردید. نتایج تحلیل مدل سازی چالش­های رهبری جامعه یادگیری حرفه­ای نشان داد که مدل رهبری اجتماعات یادگیری حرفه­ای اعتبار و برازش مناسب دارد. M3 10.52547/meo.11.4.87 ER -