Quarterly Journal of Managing Education In Organizations
نشریه مديريت بر آموزش سازمانها
MEO
Literature & Humanities
http://journalieaa.ir
1
admin
2322-1429
2538-3760
8
10.61186/meo
14
8888
13
fa
jalali
1400
5
1
gregorian
2021
8
1
10
2
online
1
fulltext
fa
شناسایی مؤلفههای انگیزشی-دلبستگی به مدرسه در دانشآموزان پایه دهم
Identifying the Components of Motivation- Attachment to School in Tenth Grade Students
مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
managing education in education
پژوهشي
Research
هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفه­های انگیزشی-دلبستگی به مدرسه برای دانش­آموزان پایه دهم بود که میتواند به جریان افزایش انگیزش و دلبستگی دانش­آموزان کمک کند. روش پژوهش، کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون با رویکرد قیاسی با استناد از رویکرد آتراید­–استرلینگ مؤلفه های انگیزشی-دلبستگی به مدرسه طراحی شد. جامعه آماری کلیه اسناد، متون (101 کتاب، مقالات علمی و پایان نامه آنلاین و ثبت­شده در پایگاه<span dir="LTR">­</span>های اطلاعات علمی الکترونیک) بود. پس از مطالعه، انتخاب و کدگذاری متون مقالات مرتبط با انگیزشی-دلبستگی به مدرسه، تعداد 7 مضمون سازمان­دهنده شناسایی و از این مضامین 28 مضمون پایه استخراج گردید. به منظور اعتبارسنجی آماری از طریق تأیید خبرگان، شاخص اعتبار محتوا (<span dir="LTR">CVI</span>) 92/0 به دست آمد. برای سنجش پایایی از ضریب هولستی 85٪ بهره گرفته شد که نشان­دهنده قابلیت اطمینان مطلوب بود. با شناخت و شناسایی مؤلفه­های انگیزشی-دلبستگی به مدرسه، امکان تدوین بسته­های آموزشی متناسب برای دوره­های مختلف تحصیلی فراهم می­شود و می­توان معلمان و دانش­آموزان را در رابطه با مؤلفه­های مذکور، توانمند نمود.
The purpose of this study was to identify the components of motivation-attachment to schoolin Tenth Grade Students that can help increase the motivation and attachment of students. The research method was qualitatively designed using the method of content analysis with a deductive approach based on the Attride-Stirling approach of motivational components-school attachment. Statistical community of all documents, texts (101 sources including books, scientific articles and online dissertations and registered in electronic scientific databases). After studying, selecting and coding the texts of articles related to motivation-attachment to school, 7 organizing themes were identified and 28 basic themes were extracted from these themes. For statistical validation through expert verification, the content validity index (CVI) was 0.92. A holistic coefficient of %85 was used to measure reliability, which indicated good reliability. By recognizing and identifying the components of motivation-attachment to school, it is possible to develop appropriate educational packages for different educational courses and teachers and students can be empowered in relation to the mentioned components.
انگیزشی-دلبستگی به مدرسه, انگیزش تحصیلی, تعلق به مدرسه
Motivational-school attachment, Academic motivation, School belonging
159
186
http://journalieaa.ir/browse.php?a_code=A-10-722-1&slc_lang=fa&sid=1
Azam
Rajaei
اعظم
رجایی
azamrajaei798@gmail.com
10031947532846002658
10031947532846002658
No
Islamic Azad University of Isfahan, (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.َ
Mohamad ali
Nadi
محمد علی
نادی
mnadi@khuisf.ac.ir
10031947532846002659
10031947532846002659
Yes
Islamic Azad University of Isfahan, (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.َ
Gholamreza
manshaee
غلامرضا
منشئی
smanshaee@yahoo.com
10031947532846002660
10031947532846002660
No
Islamic Azad University of Isfahan, (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.َ