Quarterly Journal of Managing Education In Organizations
نشریه مديريت بر آموزش سازمانها
MEO
Literature & Humanities
http://journalieaa.ir
1
admin
2322-1429
2538-3760
8
10.61186/meo
14
8888
13
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
11
4
online
1
fulltext
fa
ساخت و اعتبار یابی ابزار سنجش کژ رفتاری سازمانی معلمان مدارس: پژوهشی ترکیبی
Development and validation of tools for measuring organizational misconduct of school teacher's; A mixed method research
مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
managing education in education
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">شیوع و فراوانی کژ رفتاری معلم در مدرسه لزوم درک آن را ضروری ساخته است. ازاینرو، هدف پژوهش تدوین و اعتبارسنجی مدل کژ رفتاری معلم است. بدین منظور از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. در </span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">مرحله</span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"> اول پژوهش از طرح پژوهش نظریه داده بنیاد جهت طراحی مدل کژ رفتاری معلم استفاده شد. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و گلوله برفی صاحبنظران این حوزه شناسایی شدند. بهمنظور گردآوری دادهها، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بهمنظور تحلیل دادهها، از فن تحلیل مضمون استفاده شد. در مرحله دوم پژوهش از طرح پژوهش همبستگی و پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل همه معلمان شهر ایلام در سال تحصیلی 1399-1398 بود. از روش نمونهگیری خوشهای جهت انتخاب نمونه آماری و برای تعیین حجم نمونه از جدول </span></span><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Kerjecy and Morgan (1970)</span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">، استفاده شد. بهمنظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته کژ رفتاری سازمانی معلمان استفاده شد که روایی و پایایی آن توسط تحلیل عاملی تایید شد. بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار </span></span><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">AMOS</span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"> و آزمون فریدمن با استفاده از نرمافزار </span></span><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">SPSS</span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"> استفاده شد. یافتهها این مطالعه نشان داد که ابعاد کژ رفتاری معلم عبارتاند از: آموزش و تدریس نامطلوب، تعامل ضعیف/غیر سازنده با دانشآموزان، تعامل ضعیف/غیر سازنده با همکاران و والدین و توجه اندک به مقررات و شئون شغلی. همچنین یافتهها نشان داد که توجه اندک به مقررات و شئون شغلی مهمترین کژ رفتاری معلم است.</span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span calibri="" style="font-family:"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">It is imperative to understand teacher misbehavior due to its prevalence and frequency. Thus, the present paper aims to develop and validate a model for teacher misbehavior. In so doing, a mixed method research design was employed. The first phase involved grounded theory design to develop a teacher misbehavior model using convenient and snowball sampling. To gather data, semi-structured interview was used and the data was thematically analyzed. The second phase involved survey and correlational designs. The target population included all the teachers in Illam in 2020-2021. A random sample was selected using cluster sampling technique and the sample size was determined using Kerjecy and Morgan’s (1970) table. To gather data, a researcher made questionnaire that its psychometric properties was examined using factorial analysis was used. To analyze data, confirmatory factor analysis using AMOS and Friedman test using SPSS were deployed. The results showed that teacher misbehavior was composed of the following components: poor teaching, lousy interaction with pupils, lousy interaction with colleagues and parents, and inattention to rules and regulation. According to the results, inattention to rules and regulation ranked first.</span></span></span></span>
کژ رفتاری سازمانی, معلمان, مدارس ابتدایی, آمیخته اکتشافی
: teacher, misconduct, teachers, primary school, mixed method
49
69
http://journalieaa.ir/browse.php?a_code=A-10-600-1&slc_lang=fa&sid=1
Reza
Heydarifard
رضا
حیدری فرد
heydarifard.reza@gmail.com
10031947532846004041
10031947532846004041
Yes
Bakhtar university
دانشگاه باختر ایلام
Nastaran
shirkhani
نسترن
شیرخانی
nastaranshirkhani@yahoo.com
10031947532846004042
10031947532846004042
No
Bakhtar university
دانشگاه باختر ایلام
Hatam
faraji dehsorkhi
حاتم
فرجی ده سرخی
10031947532846004043
10031947532846004043
No
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی