[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 61-88 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی چابکی سازمانی از طریق انگیزش شغلی‌ و خودکارآمدی عمومی (مطالعه موردی کارکنان اداره آموزش و پرورش)
سجاد رضائی، امیر قربان پور لفمجانی، علی احسانی
دانشگاه گیلان
چکیده:   (624 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی چابکی سازمانی از طریق انگیزه شغلی و خودکارآمدی عمومی کارکنان اداره آموزش و پرورش انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان­ بردسکن در سال تحصیلی 95-1394 بود که تعداد آنان 300 نفر گزارش شده است. 170 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب و به پرسشنامه‌های انگیزش شغلی‌ هاکمن و اولدهام باضریب آلفای کرونباخ 88/0، خودکارآمدی عمومی‌شرر با ضریب آلفای کرونباخ 85/0 و چابکی سازمانی تنها با ضریب آلفای کرونباخ 85/0پاسخ دادند. از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه  همزمان در نسخه 20نرم‌افزار SPSS برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه مستقیم و معنی‌داری بین انگیزش شغلی و چابکی سازمانی (0001/0P<،637/0r=) و همچنین بین خودکارآمدی و چابکی سازمانی (0001/0P<،752/0r=) کارکنان وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون آشکار ساخت ضرایب بتا برای پیش‌بنی چابکی سازمانی از روی انگیزش شغلی‌ (0001/0P<،453/0β=) و خودکارآمدی (0001/0P<،445/0β=) معنی‌دار هستند و این دو متغیر پیش‌بین می‌توانند 77 درصد از واریانس نمرات چابکی سازمانی را توضیح دهند (0001/0P<،37/230F=). سطوح بالاتر انگیزش شغلی از طریق جهت‌دهی مؤثر کارکنان به اهداف سازمانی و خودکارآمدی با ایجاد احساس مؤثر بودن رفتارهای کارکنان، به بهبود چابکی سازمانی یاری می‌رسانند. یافته‌های این پژوهش در بستر سازمان، مورد بحث قرار گرفته است.
واژه‌های کلیدی: انگیزه شغلی، خودکارآمدی، چابکی سازمانی، آموزش و پرورش، کارکنان
متن کامل [PDF 349 kb]   (218 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Organizational agility prediction through job motivation and general self-efficacy (case study of the staff of the Education Office). 3. 2019; 7 (2) :61-88
URL: http://journalieaa.ir/article-1-109-fa.html

رضائی سجاد، قربان پور لفمجانی امیر، احسانی علی. پیش‌بینی چابکی سازمانی از طریق انگیزش شغلی‌ و خودکارآمدی عمومی (مطالعه موردی کارکنان اداره آموزش و پرورش) . دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1397; 7 (2) :61-88

URL: http://journalieaa.ir/article-1-109-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991