[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 176-143 برگشت به فهرست نسخه ها
کاوش فرایند بالندگی حرفه‌ای مدیران در دانشگاه فرهنگیان: نظریه داده بنیاد
عباس شادپیروز ، امیرحسین کیذوری* ، مهدی زیرک ، حسین مؤمنی مهمویی
دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده:   (701 مشاهده)
بالندگی حرفه ای مدیران دانشگاه ها یکی از ابزارهای مهم جهت دستیابی به کیفیت برتر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فن آوری بوده و اجرای آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم موجب بالا رفتن بهره وری و توسعه نیروی انسانی گردیده است. هدف اصلی این پژوهش، کاوش مفاهیم و مقوله‌های مرتبط با فرآیند بالندگی حرفه‌ای مدیران دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی ۱۴۰۰ -۱۳۹۹ بوده است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهش‌های کیفی و بر اساس نظریه داده بنیاد (طرح سیستماتیک) انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران منطقه یک ،دو،نه دانشگاه فرهنگیان بوده است، روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا جایی ادامه یافت که داده هابا استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته با ۱۸ نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. برای اعتبار سنجی و روایی داده‌ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده گردید.نتایج تحلیل داده‌ها طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاکی از ۱۳ مقوله کلی بود که در چارچوب مدل پارادیمی در قالب شش طبقه فراگیر شامل: شرایط علی (انگیزه‌های درونی و بیرونی)؛ پدیده محوری (مشارکت در یادگیری حرفه‌ای)؛ راهبردهای بالندگی حرفه‌ای (فردی، مشارکتی وآموزشی)؛ شرایط زمینه‌ای (مدت زمان، محتوای آموزشی و شایستگی‌های مدیریتی)؛ شرایط مداخله گر (عوامل فردی و شخصیتی، عوامل سازمانی) و پیامدها (برآورد نشدن انتظارات، تغییر دانش و نگرش،توسعه عملکرد و انتقال یادگیری)، فرآیند بالندگی حرفه‌ای مدیران در دانشگاه فرهنگیان را منعکس کرده است نتایج حاصل از پنج مقوله اصلی این پژوهش کیفی می تواند الگویی اثر بخش برای طراحی برنامه ها، دوره های آموزشی و بالندگی حرفه ای مدیران در دانشگاه و سایر موسسات آموزش عالی به منظور ارتقاء سطح کیفیت آموزش، ایجاد تغییرات و بازنگری در فرآیند بالندگی حرفه ای مدیران داشته باشد.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: بالندگی حرفه‌ای، آموزش مدیران، دانشگاه فرهنگیان، نظریه داده بنیاد، صلاحیت های حرفه ای.
متن کامل [PDF 1563 kb]   (373 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش عالی
دریافت: 1402/4/30 | پذیرش: 1402/8/20 | انتشار: 1402/12/23
فهرست منابع
1. Abili, K.,Haj, K. M.Pourkarimi, J & Hatami, M. (2020). Identifying the professional development components of managers of educational groups in universities and higher education institutions (a meta-composite study). [in Persian].
2. Ariratana, W.,Sirisookslip, S.&Ngang, T. K. (2015). Development of leadership soft skills among educational administrators. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 331-336. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.016]
3. Asheghi, H. & Ghahramani, M. (2017). Developing Professional Development Programs for Managers and Staff in the Branch of Monetary and Banking. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources, 3(11), 1-20. [in Persian]
4. Asgarani, M. ,Shoghi, B. (2018). Identifying the components of improving the quality of education and growth of Tehran municipality managers. Journal of Socio-Cultural Changes, 15(2), 75-96. [in Persian].
5. Banilower, E. ,Shimkus, E. (2004). Professional development observation study, Chapel Hill, NC: Horizon Research.
6. Behrangi, m. & Moradi, a. & Kordlou, m. (2020). Farhangian University within the scaffolding of leadership and management education model on students' learning and academic achievement. Managing education in organization, 8(2), 103-130. [in Persian].
7. Bell, B. S.,Tannenbaum, S. I.,Ford, J. K.,Noe, R. A.&Kraiger, K. (2017). 100 years of training and development research: What we know and where we should go. Journal of Applied Psychology, 102(3), 305. [DOI:10.1037/apl0000142]
8. Bergquist, W. H. ,Phillips, S. R. (1977). A Handbook for Faculty Development, Washington DC: The Council of the Advancement of Small Colleges.
9. Bizzell, B. E. (2011). Professional development of school principals in the rural Appalachian region of Virginia, Virginia Tech.
10. Boudreaux, M. K. (2015). An examination of principals' perceptions of professional development in an urban school district. Journal of Education & Social Policy, 2 (4): 27-36.
11. Brown, C. ,Militello, M. (2016). Principal's perceptions of effective professional development in schools. Journal of educational administration. [DOI:10.1108/JEA-09-2014-0109]
12. Buczynski, S. ,Hansen, C. B. (2010). Impact of professional development on teacher practice: Uncovering connections. Teaching and teacher education, 26(3), 599-607. [DOI:10.1016/j.tate.2009.09.006]
13. Camblin Jr, L. D. &Steger, J. A. (2000). Rethinking faculty development. Higher Education, 39(1) , 1-18. [DOI:10.1023/A:1003827925543]
14. Cardno, C. ,Youngs, H. (2013). Leadership development for experienced New Zealand principals: Perceptions of effectiveness. Educational Management Administration & Leadership, 41(3), 256-271. [DOI:10.1177/1741143212474808]
15. Courtney, S. J. ,Gunter, H. M. (2015). Get off my bus! School leaders, vision work and the elimination of teachers. International Journal of Leadership inEducation, 18(4), 395-417. [DOI:10.1080/13603124.2014.992476]
16. Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. California, Sage Poplication.
17. Desimone, L. M. (2009). Improving Impact Studies of Teachers' Professional Development: Toward Better Conceptualizations and Measures. Educational Researcher, 42(2), 179-215. [DOI:10.3102/0013189X08331140]
18. Dopson, S.,Ferlie, E.,McGivern, G.,Fischer, M. D.,Mitra, M.,Ledger, J.&Behrens, S. (2018). Leadership development in Higher Education: A literature review and implications for programme redesign. Higher Education Quarterly, 73(2), 218-234. [DOI:10.1111/hequ.12194]
19. Evans, L. (2017). University professors as academic leaders: Professorial leadership development needs and provision. Educational management administration & leadership, 45(1), 123-140. [DOI:10.1177/1741143215578449]
20. Evers, A. T.,Van der Heijden, B. I.,Kreijns, K.&Gerrichhauzen, J. T. (2011). Organisational factors and teachers' professional development in Dutch secondary schools. Journal of European Industrial Training. [DOI:10.1108/03090591111095727]
21. Fundamental Reform Document of Education (FRDE)in the Islamic Republic of Iran. 2011.
22. Farahbakhsh, S.,Jafari Sarabi, M.,Skamari, E.,Gholami, M.&Moradi, S. (2017). Collecting professional-scientific proficiencies of primary schools managers in Lorestan province. Journal of school administration, 5(1), 113-127. [in Persian].
23. Farzaneh, M. Porkarim, J. & Norozi, M. (2015). Providing a Model of Professional Competencies of High School Principals. Quarterly Journal of Educational Leadership & Administration, 9(2), 83-95. [in Persian].
24. Fielder, A. (2010). Elementary school teachers' attitudes toward professional development: A grounded theory study, University of Phoenix.
25. Galaviz, P. (2011). Principals' perceptions of their own professional development.
26. Garet, M. S.,Porter, A. C.,Desimone, L.,Birman, B. F.&Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American educational research journal, 38(4), 915-945. [DOI:10.3102/00028312038004915]
27. Ghanbari, S. ,Mohammadi, B. (2017). Professional development model of high school administrators: a qualitative research. Journal of school administration, 4(2), 123-143. [in Persian].
28. Ghasemzadeh, A.,Abbas Pour, A.&Kazemzadeh, M. (2015). An investigation of the relationship between senior line and staff managers' development in Ministry of Education and organizationaleffectiveness in the Educational System. Managing Education in Organizations, 3(2) , 153-176. [in Persian].
29. Gharuneh, D., Mirkamali, S. M., Bazargan, A., & Kharazi, S. K. (2016). Amodel for the faculty members of the University of Tehran. Quarterly journal ofresearch and planning in higher education, 22)3(,1-17. [in Persian].
30. Gorard, S. ,Taylor, C. (2004). Combining methods in educational and social research, McGraw-Hill Education (UK).
31. Hayat, A. A.,Abdollahi, B.,Zeinabadi, H.&Arasteh, H. (2015). Quaitative study of needs and methods for profesional development of school principles. journal of learning and Educational studies, 7(2), 43-64. [in Persian].
32. Hilliard, A. T. (2015 ). Evaluating the Principals' Institute Leadership Development Program. Merit Research Journal of Business and Management, 3, 034-039.
33. Hussin, S. ,Al Abri, S. (2015). Professional Development Needs of School Principals in the Context of Educational Reform. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 7(4), 90-97.
34. Ibrahim, N. (2011). Preparation and development of public secondary schools principals in Kenya. International journal of humanities and social science, 1(9), 291-301.
35. Joodaki, A.,Mohammad Khani, K.&Mohammad Davoudi, A. H. (2019). Presenting a Conceptual Model for Professional Development of High School Principals: Grounded Theory. Journal of School Administration, 7(2), 251-272. [in Persian].
36. Kanokorn, S.,Pongtorn, P.&Ngang, T. K. (2014). Collaborative action professional development of school principals. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 77-81. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.171]
37. Khedivi, A. ,Mohammadi, F. (2012). Check the dirocter of education among managers of health indces of the oil industry in 2012. The 1st conference of R & D & Technology Managers, 1-8. [in Persian].
38. Knowles, M. S.,Holton III, E. F.&Swanson, R. A. (2011). The adult learner: Thedefinitive classic in adult education and human resource development, London: Elsevier.
39. Kwakman, K. (2003). Factors affecting teachers' participation in professional learning activities.Teaching and teacher education, 19(2), 149-170. [DOI:10.1016/S0742-051X(02)00101-4]
40. Loucks-Horsley, S.,Stiles, K. E.,Mundry, S.,Love, N.&Hewson, P. W. (2010). Designing professional development for teachers of science and mathematics, Corwin press. [DOI:10.4135/9781452219103]
41. McCracken, N. A. (2017). Principal perceptions of professional Development, University of Pittsburgh.
42. Miller, R. J.,Goddard, R. D.,Kim, M.,Jacob, R.,Goddard, Y.&Schroeder, P. (2016). Can professional development improve school leadership? Results from a randomized control trial assessing the impact of McREL's balanced leadership program on principals in rural Michigan schools. Educational Administration Quarterly, 52(4), 531-566. [DOI:10.1177/0013161X16651926]
43. Moore, S. K. (2016). Principals' perspectives on the professional development process and its outcomes, Western Michigan University.
44. Mousavi, S. M.,Narenji, S. F.&Mirkamali, S. M. (2019). The Effectiveness of Professional Development Trainings on Job Performance on the CIPP Model. [in Persian].
45. Naicker, I. ,Naidoo, S. V. (2014). Is the whole more than the sum of its parts? A community of practice approach to leadership development of school principals. International Journal of Educational Sciences, 7(2), 289-298. [DOI:10.1080/09751122.2014.11890191]
46. Nasiri Valikboni, F.,Ghanbari, S.&Sarchahani, Z. (2017). Designing conceptual model of principals development in elementary school of Fars province. Journal of New Approaches in Educational Administration, 7(28), 1-26. [in Persian].
47. Ng, S.-w. ,Chan, T.-m. K. (2014). Continuing professional development for middle leaders in primary schools in Hong Kong. Journal of Educational Administration. [DOI:10.1108/JEA-07-2013-0077]
48. Nir, A. E. ,Bogler, R. (2008). The antecedents of teacher satisfaction with professional development programs. Teaching and teacher education, 24(2) , 377-386. [DOI:10.1016/j.tate.2007.03.002]
49. Poland, B. D. (2003). Transcription quality In J.A.Holstein &J.F. Gubrium(Eds.),Inside interviewing:New Lenses,new concerns(PP.267-287).Thousand Oaks,CA:Sage.
50. Ramirez, J.A. (2020). High School Professional Learning Communities in California High Schools: The Significance of the Principal's Leadership Behaviors, Unpublished PHD thesis, university of La Verne' California.
51. Reston, V. (2015). National Policy Board for Educational Administration. Professional Standards for Educational Leaders. American Association of colleges of teacher education, 3(11), 207-212.
52. Richter, D.,Kunter, M.,Klusmann, U.,Lüdtke, O.&Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career: Teachers' uptake of formal and informal learning opportunities. Teachers' professional development, 97-121. [DOI:10.1016/j.tate.2010.07.008]
53. Subedi, B S. (2004). Emerging Trends of Research on Transfer of Learning. International educationjournal, 5(4) , 591-599. [in Persian].
54. Shir Mohammadzadeh, M.,Ghasemzadeh Alishahi, A.&Kazemzadeh Beytali, M. (2018). The mediator role of occupational self-efficacy in the relationship between professional development and job commitment and satisfaction among sports and the youth department's staff. Iranian Journal of Ergonomics, (1)6, 30-39. [in Persian]. [DOI:10.30699/jergon.6.1.30]
55. Şenol, H. (2019). Professional Development of Educational Leaders, Educational Leadership, . [DOI:10.5772/intechopen.89260]
56. Strauss, A. ,Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques(2rd ed).
57. Strauss, A. ,Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques(3rd ed).
58. Wise, J. T. (2017). Leading Professional Development: Perceptions of Ohio Principals.
59. Wong, T. Y. ,Liu, P. (2018). Hong Kong principal professional development: Context, challenges, and opportunities. Chinese Education & Society, 51(5), 359-371. [DOI:10.1080/10611932.2018.1510689]
60. Yousefi, A.,Maleki, A. S.&Talebi, B. (2020). Designing a model for professional development of elementary school principals in 2025 horizon with an approach based on grounded theory. [in Persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shadpirouz A, Kayzouri A H, Zirak M, Momeni Mahmouei H. Exploring Professional Development Process of Managers at Farhangian University: A Grounded Theory Study. MEO 2023; 12 (4) : 6
URL: http://journalieaa.ir/article-1-620-fa.html

شادپیروز عباس، کیذوری امیرحسین، زیرک مهدی، مؤمنی مهمویی حسین. کاوش فرایند بالندگی حرفه‌ای مدیران در دانشگاه فرهنگیان: نظریه داده بنیاد. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (4) :143-176

URL: http://journalieaa.ir/article-1-620-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4657