[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 2-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 123-109 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مؤلفه های کمال گرایی و تاثیر آن بر عملکرد مدیران آموزش و پرورش استان مازندران
پروین اسدپور ، ندا اسماعیلی* ، علی گل افشانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
چکیده:   (2589 مشاهده)
هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه­‌بندی ابعاد و مؤلفه­‌های کمال­‌گرایی و تاثیر آن بر عملکرد مدیران آموزش و پرورش استان مازندران می­‌باشد.
پژوهش کاریردی حاضر­ از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه مدیران، معاونین و روسای گروه‌های ادارات آموزش و پرورش و مدیران و معاونین مدارس استان مازندران به تعداد 2653 نفر تشکیل می­‌دهند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 338 نفر با روش نمونه­‌گیری «تصادفی خوشه­‌ای- طبقه­‌ا‌ی» به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌­آوری داده­‌ها از پرسش­نامه محقق ساخته کمال­‌گرایی با 60 سوال و پرسش­نامه عملکرد پاترسون با 15 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی آن­ها‌ با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/78و 0/83محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­‌ها از رگرسیون و تحلیل عامل اکتشافی در نرم افزار SPSS20 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد کمال­‌گرایی دارای دو بعد (پیشرفت دهنده و بازدارنده) است. بعد پیشرفت دهنده دارای چهار مؤلفه‌­ی (هدفمندی، تلاش برای عالی بودن، میل به نظم و ترتیب و معیارهای فردی مثبت) و بعد بازدارنده دارای پنج مؤلفه­‌ی (نیاز به تایید، نگرانی در برابر اشتباهات، نشخوار فکری، تردید نسبت به اعمال، معیار‌های فردی منفی) می­‌باشد.
در بین ابعاد کمال­‌گرایی، بعد پیشرفت دهنده با بار عاملی 0/955بیش­ترین تأثیر و بعد بازدارنده با بار عاملی 0/926کم­ترین تأثیر است. همچنین کمال گرایی پیشرفت دهنده بر عملکرد مدیران تاثیر مثبت و معنادار و کمال گرایی بازدارنده بر عملکرد مدیران تاثیر منفی و معنادار دارد.
واژه‌های کلیدی: کمال گرایی، عملکرد، مدیران، آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 280 kb]   (1286 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/8/17 | پذیرش: 1399/12/5 | انتشار: 1400/2/10
فهرست منابع
1. Ashby, J.S., Gnilka, P.B. (2017). Multidimensional perfectionism and perceived stress: Group differences and test of a coping mediation model. Personality and Individual Differences, 119, 106-111. [DOI:10.1016/j.paid.2017.07.012]
2. Bashardoost, S. (2011). Modeling a model for predicting positive and negative emotions based on the dimensions of perfectionism and basic psychological needs in students of Islamic Azad University, Tehran. PhD thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch. [In Persian]
3. Burnam, A., Komarraju, M., Hamel, R., & Nadler, D. R. (2014). Do adaptive perfectionism and self-determined motivation reduce academic procrastination? Learning and Individual Differences, 36, 65-72. [DOI:10.1016/j.lindif.2014.10.009]
4. Chang, H.T., Chou, Y.J., Liou, J.W., & Tu, Y.T. (2016). The effects of perfectionism on innovative behavior and job burnout: Team workplace friendship as a moderator. Personality and Individual Differences, 96, 260-265. [DOI:10.1016/j.paid.2016.02.088]
5. Falco A, Girardi D, Dal Corso L, De Carlo A, Di Sipio A. (2020). Does Workload Moderate the Association Between Perfectionism and Workaholism? Journal of Personnel Psychology. 21. [DOI:10.1027/1866-5888/a000253]
6. Gong, X., Fletcher, K.L., & Paulson, S.E. (2017). Perfectionism and emotional intelligence: A test of the 2 × 2 model of perfectionism. Personality and Individual Differences, 106, 71-76. [DOI:10.1016/j.paid.2016.10.015]
7. Hajlu, N., Sobhi Qaralamaki, N., Rahbar Tarmasari, M., & Haghighatgou, M. (2011). Perfectionism and self-efficacy in Nurses in Rasht Medical Education Centers. Quarterly Journal of Research in Medical Education, 3 (1), 48-42. [In Persian]
8. Hamachek, D. E. (2000). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology, 15, 27-33.
9. Hanchon, T.A. (2010). The relation between perfectionism and achievement goals. Personality and Individual Difference, 49, 885-890. [DOI:10.1016/j.paid.2010.07.023]
10. Hatamnejad, Y., & Khodadadi, M.R. (2015). The study of the relationship between perfectionism and organizational empowerment of physical education teachers in Mahabad city. First National Conference on Sport Sciences and Physical Education of Iran. [In Persian]
11. Kanten, P., & Yesıltas, M. (2015). The Effects of Positive and Negative Perfectionism on Work Engagement, Psychological Well-being and Emotional Exhaustion. Procedia Economics and Finance, 23(1), 1367-1375. [DOI:10.1016/S2212-5671(15)00522-5]
12. Karner-Huţuleac, A. (2014). Perfectionism and self-handicapping in adult education. Social and Behavioral Sciences, 35(2), 434-438. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.07.699]
13. Lessin, D.S., & Pardo, N.T. (2017). The impact of perfectionism on anxiety and depression. Journal of Psychology and Cognition, 2(1), 78-82. [DOI:10.35841/psychology-cognition.2.1.78-82]
14. Liu Y. (2020). Perfectionism and Conflict: The Role of Leader Conflict Interventions (WITHDRAWN). InAcademy of Management Proceedings. Vol. 2020, No. 1, p. 18677. Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management. [DOI:10.5465/AMBPP.2020.18677abstract]
15. Mahmoudzadeh, R., & Mohammad Khani, Sh. (2016). The role of mediator of anxiety and cognitive avoidance in the relationship between negative perfectionism and negligence. Journal of Psychological Achievements, Shahid Chamran University, Ahvaz, 4 (1), 94-73. [In Persian]
16. Mirzaie Rad, R., Jadidi Mohammad Abadi, A., & Jadidi Davoodabadi, A. (2013). Investigating the Relationship between Dimensions of Perfectionism and Personality in Managers. Second International Conference on Management, Entrepreneurship and Economic Development, Qom, Payame Noor University. [In Persian]
17. Moltafet, Q., & Sadaty Firoozabadi, S. (2013). The Relationship between Enlightenment Dimensions and Creativity in High School Students in Shiraz. Quarterly Journal of Research in School Learning, 1(3), 78-71. [In Persian]
18. Ramazanzadeh, H., Arabs Narmi, B., & Eghbali Hashgins, B. (2013). The study of the relationship between perfectionism and self-efficacy in female students participating in aerobic classes and other students. Journal of Sports Psychology Studies, 4, 78-69. [In Persian]
19. Razavi, R., Akbarian, M., Ghorbani, S., & Ganjali Darani, Sh. (2015). The role of perfectionism in predicting addiction to work in education staff in Alshater city. Second National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran, Islamic Studies and Research Center, Soroush Hekmat Mortazavi, Mehr Arvand Institute of Higher Education, Center for Achieving Sustainable Development. [In Persian]
20. Rice, K. G., & Liu, Y. (2020). Perfectionism and burnout in R&D teams. Journal of Counseling Psychology, 67(3), 303-314. [DOI:10.1037/cou0000402]
21. Salimian, Z., Mahdizadegan, I. & Namazizadeh, I. (2016). The Effect of perfectionism, team normality and ethical atmosphere on aggressive behaviors in basketball players. Research on sports management and motor behavior, 12(23), 156-145. [In Persian]
22. Smith, M.M., Sherry, S.B., Chen, S., Saklofske, D.H., Flett, G.L., & Hewitt, P.L. (2016). Perfectionism and Narcissism: A Meta-Analytic Review. Journal of Research in Personality, In Press, Accepted Manuscript, Available online 1 August 2016. [DOI:10.1016/j.jrp.2016.07.012]
23. Soltani Fard, B., Sharifi Daramadi, P., & Askarian, M. (2008). The Relationship between Perfectionism and Emotional Intelligence Among Khoram Abad Athletes. Journal of Applied Psychology, 2 (4), 635-626. [In Persian]
24. Stoeber, J., & Corr, P.J. (2017). Perfectionism, personality, and future-directed thinking: Further insights from revised Reinforcement Sensitivity Theory. Personality and Individual Differences, 105 (15), 78-83. [DOI:10.1016/j.paid.2016.09.041]
25. Stoeber, J., & Yang, H. (2010). Perfectionism and emotional reactions to perfect and flawed achievements: Satisfaction and pride only when perfect. Personality and individual differences, 49 (3), 246-251. [DOI:10.1016/j.paid.2010.03.044]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadpour P, Esmaili N, Golafshani A. Identifying and ranking the dimensions and components of perfectionism and their effect on the performance of education managers in Mazandaran province. MEO 2021; 10 (1) :109-123
URL: http://journalieaa.ir/article-1-186-fa.html

اسدپور پروین، اسماعیلی ندا، گل افشانی علی. شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مؤلفه های کمال گرایی و تاثیر آن بر عملکرد مدیران آموزش و پرورش استان مازندران. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1400; 10 (1) :109-123

URL: http://journalieaa.ir/article-1-186-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 2-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645