:: دوره 11، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 107-87 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین مدل علی چالش های رهبری اجتماعات یادگیری حرفه ای مدارس متوسطه شهر ارومیه
سکینه حبی قراتپه* ، محمد حسنی ، حسن قلاوندی ، ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی
دانشگاه ارومیه
چکیده:   (1908 مشاهده)
یکی از عوامل مهم در توسعه حرفه­ای معلمان ایجاد اجتماعات یادگیری حرفه­ای در مدارس می­باشد که نقش مهم مدیران مدارس در رهبری اجتماعات یادگیری حرفه­ای بر کسی پوشیده نیست. بنابراین توانمند سازی مدیران و رفع چالش­ها در این زمینه نقش بسیار مهمی می­تواند در جهت پیشرفت و توسعه شایستگی­های معلمان و پیشرفت دانش آموزان داشته ­باشد. هدف این پژوهش تبیین مدل علی چالش­های رهبری اجتماعات یادگیری حرفه­ای مدارس متوسطه می­باشد. نوع پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل داده­ها کمی توصیفی است. جامعه آماری پژوهش مدیران مدارس متوسطه شهر ارومیه 451 نفر بود که 210 نفر به عنوان نمونه  با روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته درباره چالش­های رهبری جوامع یادگیری حرفه­ای بود  که در چهار بخش: چالش­های فردی، چالش­های گروهی، چالش­های سازمانی و چالش­های بیرونی مورد ارزیابی قرار ­گرفت که روایی محتوایی توسط متخصصان و تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 88/0محاسبه و تایید گردید.  تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از طریق مدل سازی معادلات ساختاری  و با استفاده از نرم افزار SMART PLS18 انجام گردید. نتایج تحلیل مدل سازی چالش­های رهبری جامعه یادگیری حرفه­ای نشان داد که مدل رهبری اجتماعات یادگیری حرفه­ای اعتبار و برازش مناسب دارد.
 
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: رهبری، جامعه یادگیری حرفه ای، مدل علی، مدل سازی معادلات ساختاری
متن کامل [PDF 1184 kb]   (597 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1400/12/21 | پذیرش: 1401/6/9



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها