[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتباریابی الگوی مقابله با سایش اجتماعی در مدیران مدارس دوره ابتدایی
وحید رحیم زاده ، نادر حیدری رضی آباد ، علی خالق خواه* ، رضا سرباز مرادلو
استاد گروه علوم‌تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (10 مشاهده)
هدف از انجام این تحقیق طراحی و اعتباریابی الگوی مقابله با سایش اجتماعی در مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر اردبیل بود. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده‌ها آمیخته و از نظر شیوه اجرا اکتشافی بود. روش پژوهش در بخش کیفی، روش داده بنیاد و در بخش کمی توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری بخش کیفی اساتید دانشگاهی حوزه علوم‌تربیتی بودند که تعداد 14 نفر از آنها بر اساس اصل اشباع نظر به صورت نظری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی نیز کلیه مدیران دوره ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1404-1403 به تعداد 217 نفر بودند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. داده‌های کیفی با استفاده از روش کدگذاری سه‌مرحله‌ای (باز، محوری و انتخابی) تحلیل شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کمی پژوهش حاضر نیز، پرسشنامه محقق‌ساخته بر مبنای یافته‌های بخش کیفی بود. برای تحلیل داده‌های کمی با توجه به توزیع غیرنرمال داده‌ها از تحلیل عامل تاییدی به صورت حداقل مربعات جزئی (Pls) استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهد الگوی مقابله با سایش اجتماعی در مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر اردبیل تحت مقولات معنویت و ارزش‌های شخصی و سازمانی، توانمندسازی و انگیزش کارکنان، رهبری و مدیریت سازمانی، فرهنگ و اخلاق سازمانی، عدالت و شایسته سالاری، روابط اجتماعی و همکاری تیمی، چابکی و پویایی سازمانی، سلامت روان و کاهش استرس شغلی و بهره‌وری و عملکرد سازمانی دسته‌بندی و از نظر اعتباریابی برازش شدند (p<0.05). درنهایت پیشنهاد می‌شود از نتایج یافته‌های این پژوهش به‌عنوان یک راهنما و مسیر کلی برای مقابله با سایش اجتماعی مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر اردبیل استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: طراحی و اعتباریابی، سایش اجتماعی، مدیران، مدارس دوره ابتدایی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1404/3/31 | پذیرش: 1404/7/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4725