تأثیر شایستگیهای حرفهای بر بهسازی معلمان مقطع متوسطه استان تهران
|
مهری غنیزاده گرایلی، پریوش جعفری*، نادر قلی قورچیان |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران |
|
چکیده: (4740 مشاهده) |
هدف از انجام این پژوهش تآثیر شایستگیهای حرفهای بر بهسازی معلمان مقطع متوسطه استان تهران بود. در این راستا جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه استان تهران که در حدود 24346 بود و از این میان با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای و نسبتی 378 نفر از معلمان به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری دادهها بر اساس دو پرسشنامه استاندارد شایستگیهای حرفه ای معلمان ملایی نژاد (1391) و بهسازی معلمان غنی زاده گرایلی (1394) انجام گرفت. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیه ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزارSmart PLS 2 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی سوالهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت یافتههای پژوهش تاثیر شایستگی حرفهای و ابعاد آن شامل شایستگیهای شناختی مهارتی، شایستگیهای مدیریتی و شایستگیهای نگرشی – رفتاری را بر بهسازی معلمان در جامعه مورد مطالعه مورد تأیید قرار داد.
واژگان کلیدی: شایستگی حرفه ای، بهسازی، شایستگی شناختی مهارتی |
|
واژههای کلیدی: شایستگی حرفه ای، بهسازی، شایستگی شناختی مهارتی |
|
متن کامل [PDF 332 kb]
(2787 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1396/6/19 | پذیرش: 1396/6/19 | انتشار: 1396/6/19
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|