تبیین توانمندی آیندهپژوهی بر اساس سبک رهبری و ویژگیهای شخصیتی در مدیران دانشگاه بیرجند و علوم پزشکی
|
شبنم حقیقی ملائی*، محسن آیتی، هادی پورشافعی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران |
|
چکیده: (4990 مشاهده) |
پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش سبک رهبری و ویژگیهای شخصیتی در توانمندی آیندهپژوهی مدیران دانشگاه بیرجند و علوم پزشکی انجام شد. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دانشگاه بیرجند و علوم پزشکی به تعداد ۲۳۰ نفر بودند که از این تعداد نمونهای به تعداد ۲۰۰ نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. سه پرسشنامه استاندارد شامل: پرسشنامه آیندهپژوهی پارسا، کشاورز و دهقان (۱۳۹۰)، پرسشنامه سنجش صفات ۵ عاملی شخصیتی (NEO) فرم کوتاه و پرسشنامه سبک رهبری کلارک (۱۹۹۸) بهعنوان ابزار پژوهش مورداستفاده قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که بر اساس رگرسیون چند متغیره مؤلفههای ویژگیهای شخصیتی و سبک رهبری به ترتیب میتوانند ۱۹% و ۴۰% توانمندی آیندهپژوهی در مدیران را تبیین کنند. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ویژگیهای شخصیتی علاوه بر پیشبینی مستقیم، بهطور غیرمستقیم نیز و از طریق متغیر سبک رهبری توان پیشبینی توانمندی آیندهپژوهی مدیران را دارد، شایسته است در جایگزینی مدیران موردتوجه قرار گیرد.
واژگان کلیدی: سبک رهبری، ویژگیهای شخصیتی، توانمندی آیندهپژوهی. مدیران دانشگاهها |
|
واژههای کلیدی: سبک رهبری، ویژگیهای شخصیتی، توانمندی آیندهپژوهی. مدیران دانشگاهها |
|
متن کامل [PDF 364 kb]
(2913 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1396/6/19 | پذیرش: 1396/6/19 | انتشار: 1396/6/19
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|