[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( 5-1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 187-223 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و رواسنجی مدل مدیریت مدرسه محور بر اساس سند تحول بنیادین
سکینه جعفری
دانشگاه سمنان
چکیده:   (1203 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تدوین و رواسنجی مدل مدیریت مدرسه­محور بر اساس سند تحول بنیادین بود که با رویکرد ترکیبی آمیخته اکتشافی انجام‌شده است که در بخش کیفی روش تحلیل مضمون و در بخش کمی تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی، اسناد، متخصصان حوزه مدیریت مدرسه­محور و مدیران مدارس با تجربه عملی بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع نظری 20 نفر به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. داده­ها با بهره­گیری از تحلیل محتوای کیفی از اسناد و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. نتیجۀ تحلیل داده­ها در بخش کیفی منجر به شناسایی 121 مضمون پایه در زمینۀ مدیریت مدرسه­محور گردید که در قالب 6 مضمون فراگیر و 16 مضمون سازمان­دهنده ، سازمان‌دهی شدند. در بخش کمی مدیران، معاونان و معلمان مدارس استان سمنان (9000 نفر) جامعه آماری را تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای تعداد 267 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در این بخش برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه تدوین شده برگرفته از داده­های کیفی پژوهش استفاده شد و برای سنجش روایی پرسشنامه از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی و برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی نشان داد که 16 مضمون سازمان­دهنده استخراج شده دارای بار عاملی کافی جهت سنجش ابزار اندازه­گیری مدیریت مدرسه­محور است. نتایج نشان داد که این پرسشنامه به لحاظ کمی از روایی و پایایی لازم برخوردار است و در نتیجه مقیاس نهایی با 6 زیرنظام و 121 نشانگر مورد تأیید قرار گرفت و ابزاری جهت سنجش مدیریت مدرسه­محور بر اساس سند تحول بنیادین معرفی شد.
واژه‌های کلیدی: مدیریت، مدرسه محوری، سند تحول بنیادین، مدیر، معلم
متن کامل [PDF 1443 kb]   (566 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/12/16 | پذیرش: 1400/5/7 | انتشار: 1400/5/10
فهرست منابع
1. Ahanchian, M. R. (1999). Emerging roles in school renovation plan and preparing principals. Abstract of articles. Explaining the position od educational management, deputy of planning and human resources of education.
2. Allawan, F. D. (2012). School's Community Partnership Practices and Stakeholders' Involvement in Digos City Division. Unpublished Master's Thesis, Southern Philippines Agri-Business and Marine and Aquatic School of Technology, Matti, Digos City.
3. Ansari, A. (2014). Decentralization of budgeting in order to establish a school-based management. School Management Monthly, 8, 18-22
4. Bandur, A. (2018). Stakeholders' Responses to School-Based Management in Indonesia. International Journal of Educational Management, 32(6), 1082-1098. ‏ [DOI:10.1108/IJEM-08-2017-0191]
5. Brunning, M., Fischetti, J., & Smith, M. (2020). Renewing the Promise and Potential of School-Based Management. NASSP Bulletin, 104(3), 177-201.‏ [DOI:10.1177/0192636520956717]
6. Cabardo, J. R. O. (2016). Levels of Participation of the School Stakeholders to the Different School-Initiated Activities and the Implementation of School-Based Management. Journal of Inquiry and Action in Education, 8(1), 81-94.
7. Caldwell, B. J. (2005). School-based management. Education Policy Series. Paris: The International Institute for Educational Planning (IIEP) and the International Academy of Education (IAE). [DOI:10.4324/9780203977330]
8. Durib, M. J. (2014). Challenges of Globalization to School Curricula from the Point of View of Faculty Members with Suggestions of How to Deal with it. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 1196-1206. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.1284]
9. Ga, V. S. V., & Daudb, K. (2015). The Implementation of School Based Management Policy: an exploration. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, 693-700.‏ [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.421]
10. Hoe, S. L. (2008). Issues and Procedures in Adopting Structural Equation Modelling Technique. Journal of Quantitative Methods, 3(1), 76.
11. Jafari Moghadam, S. (2005). Concepts and Definitions of School-Based Management And the Role of Organizational and Management Theories in the Emergence and Development of This View. Tehran: Education Research Institute Publications.
12. Lund, L. (2020). When School-Based, in-Service Teacher Training Sharpens Pedagogical Awareness. Improving Schools, 23(1), 5-20. [DOI:10.1177/1365480218772638]
13. Lunenburg, F. C. (2010). Forces for and Resistance to Organizational Change. In National Forum of Educational Administration and Supervision Journal, 27(4), 1-10.
14. Martin, M. (2019). The Implementation of School-Based Management in Public Elementary Schools. Asian Journal of Assessment in Teaching and Learning, 9(1), 44-56.‏ [DOI:10.37134/ajatel.vol9.no1.5.2019]
15. Mehr Mohammadi, M. (2010). Rethinking the Teaching-Learning and Teacher Training Process. Tehran: Educational Research and Planning Organization.
16. Mejia, A., & Filus, A. (2018). Exploring Predictors of Impact of School-Based Management in Rural Mexico: Do Student Engagement, Teacher Attitudes and Parent Involvement Predict Better Academic Outcomes?. International Journal of Educational Research, 88, 95-108.‏ [DOI:10.1016/j.ijer.2018.01.010]
17. Mok, K. H., Ng, P. T., & Chan, D. (2008). A Comparative Study of Singapore's School Excellence Model with Hong Kong's School‐Based Management. International Journal of Educational Management, 22(6). [DOI:10.1108/09513540810895426]
18. Molaei, S. (2006). A Comparative Study of The Physical Condition of Primary Schools in Tabriz with the Country's Standards. Master Thesis, University of Tabriz.
19. Nidhi, K., Cristina, L., & Shreyasi, J. (2012). The Effects of School-Based Management in the Philippines: An Initial Assessment Using Administrative Data. Journal of Development Effectiveness, 4 (2), 277-295. [DOI:10.1080/19439342.2012.692389]
20. Nowruzinejad, M. & Tabatabai, M. (2010). The Approach of Islamic Education in the Six Areas of the Document of Fundamental Change in the Education System. The Approach of Islamic Education, 7 (21), 64-35.
21. Pullman, M. E., & Dillard, J. (2010). Values based Supply Chain Management and Emergent Organizational Structures. International Journal of Operations & Production Management, 30(7), 744-771. [DOI:10.1108/01443571011057326]
22. Rahman, B., & Maulina, H. (2019). Green School Based Management Model as A Powerful Alternative Solution to Overcome Global Climate Change: A Need Assessment Survey Analysis of Teacher in Lampung, Indonesia. In Journal of Physics: Conference Series, 1155(1), 012086. [DOI:10.1088/1742-6596/1155/1/012086]
23. Sanjari, A. R. (2004). Participation and decentralization in decision making, school management approach. Proceeding of the national conference on reform engineering in education, education research institute.
24. Shabani, H. (2005). Challenges and Approaches of The Information Age and the Need for Change in the Structure and Process of Implementing Higher Education Curricula. Curriculum Articles in the Age of Information and Communication Technology. Tehran: Ayizh Publications.
25. Shibuya, K. (2020). Community Participation in School Management from the Viewpoint of Relational Trust: A Case from the Akatsi South District, Ghana. International Journal of Educational Development, 76, 102196. [DOI:10.1016/j.ijedudev.2020.102196]
26. Sinden, J. E., Hoy, W. K., & Sweetland, S. R. (2004). An Analysis of Enabling School Structure. Journal of Educational Administration, 42(4), 462-478. [DOI:10.1108/09578230410544071]
27. Yusuf, H. A., Amzat, I. H., & Bint Saidin, K. (2019). The Mediating Effect of School-Based Management on School Climate, Bureaucracy and Effectiveness in Secondary School. MOJEM: Malaysian Online Journal of Educational Management, 7(3), 19-42. [DOI:10.22452/mojem.vol7no3.2]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jafari S. Developing and Validating a School-Based Management Model Based on of the Fundamental Reform Document. MEO. 2021; 10 (2) :187-223
URL: http://journalieaa.ir/article-1-235-fa.html

جعفری سکینه. تدوین و رواسنجی مدل مدیریت مدرسه محور بر اساس سند تحول بنیادین. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1400; 10 (2) :187-223

URL: http://journalieaa.ir/article-1-235-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331