نقش دوسوتوانی سازمانی مدارس در کارآفرینی سازمانی با میانجی گری رفتارهای تولیدی معلمان (مطالعه موردی: هنرستان های فنی و حرفه ای استان تهران)
|
مریم قادری شیخی آبادی ، فخرالسادات نصیری* ، افشین افضلی ، محمود تعجبی  |
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران |
|
چکیده: (499 مشاهده) |
هدف پژوهش بررسی نقش دوسوتوانی سازمانی مدارس در کارآفرینی سازمانی با میانجیگری رفتارهای تولیدی معلمان بود. جامعه پژوهش معلمان هنرستانهای فنی و حرفهای استان تهران بودند. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 364 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. گردآوری دادهها با پرسشنامه دوسوتوانی سازمانی جانسن، پرسشنامه محقق ساخته رفتارهای تولیدی معلمان و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هاگس و مورگان انجام شد. پایایی پرسشنامهها با تکنیک آلفای کرانباخ بررسی شد. پایایی پرسشنامه دوسوتوانی سازمانی (944/0)، پرسشنامه رفتارهای تولیدی معلمان (944/0) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی (921/0) بود. روایی پرسشنامهها با تکنیکهای نسبت روایی محتوایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. جهت تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد دوسوتوانی سازمانی مدارس و رفتارهای تولیدی معلمان اثر مستقیم و مثبت بر کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 دارند؛ دوسوتوانی سازمانی مدارس به واسطه رفتارهای تولیدی معلمان اثر غیر مستقیممثبت بر کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 دارد؛ همچنین دوسوتوانی سازمانی مدارس و رفتارهای تولیدی معلمان قادر به تببین 36/0 واریانس کارآفرینی سازمانی هستند.
|
|
واژههای کلیدی: دوسوتوانی سازمانی مدارس، رفتارهای تولیدی معلمان، کارآفرینی سازمانی، هنرستان های فنی و حرفه ای |
|
متن کامل [PDF 1709 kb]
(138 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش در آموزش و پرورش دریافت: 1401/9/19 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1402/4/26
|
|
|
|