این پژوهش با هدف بررسی تأثیر انیمیشن بر یادگیری و قدرت تحلیل دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین از دیدگاه معلمان انجام شد. مطالعۀ حاضرازحیثهدف،کاربردیوازنظرروش،غیرآزمایشیوتوصیفی-پیمایشیاست.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین به تعداد 984 نفر بود که از این تعداد 564 نفر زن و 420 نفر مرد بودند. با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و بر اساس فرمول کوکران 277 نفر در این پژوهش با توجه به رعایت نسبت مردان و زنان، 158 نفر زن و 119 نفر مرد مشارکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای بود که از طریق مصاحبه با متخصصین تعلیم و تربیت، کارشناسان و مدیران و معلمان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین به دست آمد. روایی محتوایی آن از طریق ارسال آن برای 8 نفر از اساتید حوزه تعلیم و تربیت و دریافت نظرات آنها به دست آمد و برای ارزیابی روایی سازه از تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 77/0 تایید شد.در این مطالعه از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم استفاده شد. پارامترهای مدل به روش بیشینه درستنماییبا استفاده از نرم افزار AMOS26 برآورد شد.جهت بررسی اثرگذاری انیمیشن بر یادگیری و قدرت تحلیل دانش آموزان از دیدگاه معلمان از آزمون t تک نمونهای استفاده شد. یافته ها نشان داد کهانیمیشن بر یادگیری و قدرت تحلیل دانش آموزان از دیدگاه معلمان تاثیرگذار است.بیشترین تاثیر انیمیشن در بعد یادگیری مربوط به لذت یادگیری (894/0Beta=) و در بعد قدرت تحلیل مربوط به تجزیه و تحلیل (927/0Beta=) است. می توان نتیجه گرفت که هر اندازه معلمان در آموزش ها از انیمیشن (پویا نمایی) استفاده کنند میزان یادگیری در دانش آموزان بیشتر و قدرت تحلیل، قوی تر خواهد شد.