[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 120-99 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش تعاملی فعالیت‌های توسعه منابع انسانی و خودکارآمدی شغلی بر ظرفیت یادگیری سازمان و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب
ابراهیم الهی قره پاپاق ، محسن رفیعی* ، ابوالفضل قاسم زاده
دانشگاه شهید مدنی اذربایجان
چکیده:   (208 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تعاملی فعالیت­ های توسعه منابع انسانی و خودکارآمدی شغلی بر ظرفیت یادگیری سازمان و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر نحوه گردآوری داده­ها از نوع میدانی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب به تعداد 2010 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 می­باشد. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی ساده و جدول مورگان، 320 نفر انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­ های استاندارد فعالیت­های توسعه منابع انسانی، عملکرد معلمان، ظرفیت یادگیری سازمانی و خودکارآمدی شغلی استفاده شد. روایی ابزارها با استفاده از روایی صوری و محتوایی و پایایی ابزارها با روش آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت. به­منظور تجزیه­ و­تحلیل داده های پژوهش از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند­گانه توسط نرم­افزار SPSS 22 استفاده شده است. نتایج نشان داد، بین  فعالیت­های توسعه منابع انسانی و ظرفیت یادگیری سازمان، فعالیت­ های توسعه منابع انسانی و عملکرد شغلی، فعالیت­های توسعه منابع انسانی  و خودکارامدی شغلی، خودکارامدی شغلی و ظرفیت یادگیری سازمان و عملکرد شغلی و ظرفیت یادگیری سازمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافته­ ها نشان داد که فعالیت­های توسعه منابع انسانی و خودکارامدی شغلی در پیش­بینی ظرفیت یادگیری سازمان نقش تعاملی ندارند، اما فعالیت­های توسعه منابع انسانی و خودکارامدی شغلی در پیش­ بینی عملکرد شغلی نقش دارند. لذا می­توان نتیجه گرفت که توسعه مهارت­های فردی و شغلی معلمان باعث بهبود عملکرد آن­ها در جهت انجام مسئولیت­ هایشان می­ شود.
 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: ظرفیت یادگیری سازمانی، فعالیت‌های توسعه منابع انسانی، خودکارامدی شغلی، عملکرد شغلی.
متن کامل [PDF 555 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/9/14 | پذیرش: 1402/11/5
فهرست منابع
1. Askari, B., Poor Soltani Zarandi, H., Aghayee, N., & Fattahi, J. (2013). Relationship between perceived organizational support and job performance of employees of the General Departments of Sports and Youth of the western provinces of Iran. Journal of Management and Physiology of Northern Sports, 1(2), 19-28. [Persian].
2. Bandura, A. (2001). Self-Efficacy Beliefs as Shapers of Childeren. Aspirations and Career Trajectories, 72(1), 187-206. [DOI:10.1111/1467-8624.00273]
3. Birgit, S., & Sabin, S. (2010). Leadership attributes valence in self-concept and occupational self-efficacy. Career Development International, 15(1), 78-92. [DOI:10.1108/13620431011020907]
4. Bozorgnia Hosseini, F., & Enayati, T. (2014). The relationship between organizational silence and the performance of university staff. Journal of Ethics in Science and Technology, 9(4), 1-10. [Persian].
5. Cheng, E. C. (2017). Knowledge management strategies for capitalising on school knowledge. Journal of Information and Knowledge Management Systems, 47(1), 94-109. [DOI:10.1108/VJIKMS-08-2016-0045]
6. Dehghan Manshadi, M. (2018). The Relationship between job Involvement with Organizational Learning and Organizational Innovation among Public School Principals. School Administration, 6(2), 186-203. [Persian].
7. Fallah, M. (2016). Organizational learning culture in human resource development. 5th National Conference on Education and Development of Human Capital, Tehran, Scientific Association of Education and Development of Human Resources. [Persian].
8. Ghasemzadeh Alishahi, A., Razzaghi, M., & Masoumikia, F. (2020). The Role of Learning and the Organizational Training Climate in Job Performance: Organizational Learning Capacity Part. Journal of Managing Education in Organizations; 9 (1), 147-174. [Persian].
9. Ghasemzadeh, A., Kateb, M., Mahdiuon, R., & Razzaghi, M. (2023). Structural modeling of job self-efficacy and learning motivation on non-formal learning with a mediating role of formal learning (Case study: Khorasan Razavi Regional Water Company employees). Journal of New Approaches in Educational Administration, 14(1), 20-1. doi: 10.30495/jedu.2023.26670.5329. [Persian].
10. Marashian, F., & Safarzadeh, S. (2013). The role of organizational learning and job motivation in predicting job self-efficacy and entrepreneurship in the staff organization of Islamic Azad University, Ahvaz branch. Scientific Journal of Social Psychology, 1(29), 85-98. [Persian].
11. Golfshani, A. (2011). Investigating the relationship between organizational culture and employee productivity in Sari National Petroleum Products Distribution Company. Master Thesis, Islamic Azad University. [Persian].
12. Hassani, M. (2015). The role of organizational learning on accountability and job performance of medical staff. Nursing and Midwifery Journal, 12 (11), 996-988. [Persian].
13. Jamalzadeh, M. (2012).The relationship between knowledge management and learning organization of faculty members at Islamic Azad university Shiraz branch in academic year (2010-2011). Procedia- Social and Behavioral Sciences, 62, 1164-1168. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.09.199]
14. Kamali, S., Karami, R., & Kargarpour, K. (2023). The designing structural model of relationships between self-efficacy and job performance with the mediating role of mental health and mental toughness of accountants. Accounting and Auditing Studies, (), -. doi: 10.22034/iaas.2023.402686.1486. [Persian].
15. Khalilnejad, S. H., & Mehri, A. (2015). The Role of knowledge management on human resource development in Tehran Municipality Region 4. Journal of Training & Development of Human Resources, 9(3), 1-10. [Persian].
16. Liu, C. H.S. (2018). Examining social capital, organizational learning, and knowledge transfer in cultural and creative industries of practice. Tour Manage, 64, 258-270. [DOI:10.1016/j.tourman.2017.09.001]
17. Moharrami, A., Mahdiuon, R., Ghasemzadeh Alishahi, A., & Razzaghi, M. (2020). The Role of Digital Literacy and Organizational Learning Capacity on Job Performance of Teaching Employees. Iranian Journal of Information Management, 6(1), 201-222. doi: 10.22034/aimj.2020.125499. [Persian].
18. Moradi, P., & Hossein Poor, M. (2017). Identify and Analyze the Relationship between Strategic Human Resource Management Strategies and self-staff General Directorate of Ports and Maritime province, a Special Economic Zone Bandar Imam Khomeini (R.A.). Journal of Maritime Transport Industry, 3(1), 67-72. [Persian].
19. Razzaghi, M., Balouch, S., & Mohajeran, B. (2022). The Role of Knowledge Management and Digital Literacy in Job Performance: The Variable Contribution of Organizational Learning. Sciences and Techniques of Information Management, 8(1), 359-392. doi: 10.22091/stim.2020.5816.1423. [Persian].
20. Selamat, N., Samsu, N.Z., & Mustafa Kamalu, N. S. (2013). The impact of organizational climate on teachers' job performance. Educational research, 2(1), 71-82. [DOI:10.5838/erej.2013.21.06]
21. Soltani Shahabadi, Z., & Eslami, M. H. (2016). The mediating role of knowledge management on organizational learning and job performance in the education and training staff of Bandar Abbas District. The first annual conference on management, accounting and economics of Iran, Kish, Hamandishan Novavar Alam Company. [Persian].
22. Waal, A. (2010). The Characteristics of a high performance organization. Published in Business Strategy Series, 8(3), 179-185. [DOI:10.1108/17515630710684178]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Elahi Qara Papaq I, rafiee M, ghasemzadeh A. Investigating the Interactive Role of Human Resource Development Activities and Job Self-Efficacy on Organizational Learning Capacity and Job Performance of Primary Education Teachers in Miandoab City. MEO 2024; 13 (1) : 4
URL: http://journalieaa.ir/article-1-669-fa.html

الهی قره پاپاق ابراهیم، رفیعی محسن، قاسم زاده ابوالفضل. بررسی نقش تعاملی فعالیت‌های توسعه منابع انسانی و خودکارآمدی شغلی بر ظرفیت یادگیری سازمان و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (1) :99-120

URL: http://journalieaa.ir/article-1-669-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660