[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
ارایه مدل مفهومی عوامل مؤثر در شناسایی استعداد دانش‌آموزان (رویکرد فراترکیب)
پری ناز رحمانی باروجی ، میترا عزتی* ، جواد پورکریمی ، علی اکبر ارجمندنیا
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران
چکیده:   (159 مشاهده)
امروزه سرمایه‌های فکری و استعداد ازجمله منابع استراتژیک در راستای کسب موفقیت سازمان‌ها محسوب می‌شوند. شناسایی درست استعدادها از همان سال‌های اولیه زندگی افراد، به‌خصوص در نظام آموزش‌وپرورش، باعث اتخاذ تصمیمات صحیح و معقول توسط افراد در زندگی تحصیلی و کاری می‌شود. به‌منظور تحقق هدف مقاله، پژوهش‌هایی که تاکنون در حوزه استعدادیابی دانش‌آموزان انجام شده، مورد جست‌وجو و بررسی قرارگرفته و در مسیر ذکر شده از روش هفت مرحله‌ای باروسو و ساندلوسکی استفاده شده است. در این راستا، با استفاده از کلیدواژه‌های مربوط به عوامل مؤثر در شناسایی دانش‌آموزان، جست‌وجو در پایگاه داده‌های داخلی در بازه زمانی 1402 1385 و پایگاه داده‌های خارجی در بازه زمانی 2023 - 2008 انجام پذیرفت و از (380) منبع اولیه یافت شده با غربالگری منابع اولیه به (33) منبع نهایی دست‌یافته شد. با بررسی منابع منتخب نهایی، در ابتدا تعداد (497) مفهوم اولیه از مقالات مورد مطالعه استخراج گردید که پس از چندین جلسه مرور مفاهیم اولیه و دسته‌بندی آن‌ها در نهایت، (26)  مضمون اولیه، از مفاهیم اولیه به دست آمد و سپس با روند کدگذاری ثانوی، عوامل مؤثر در شناسایی استعداد دانش‌آموزان در نهایت در قالب (8) مضامین ثانویه خلاصه شدند. برای محاسبه پایایی تحلیل فراترکیب از ضریب کاپا استفاده گردید که با استفاده از نرم‌افزار SPSS عدد معناداری 01/0 و مقدار شاخص 813/ 0 محاسبه شد که نشان‌دهنده پایایی خوب و مناسبی است. همچنین برای بررسی روایی پژوهش نیز یافته‌ها در اختیار پنج نفر از متخصصین و مفسران تحقیق کیفی قرار گرفت که پس از بازنگری فرآیند مطالعه، نتایج کیفی را تایید کردند. مضامین اصلی به‌دست‌آمده عبارتند از: عوامل خانوادگی، معلم، عوامل فردی، نظام مدرسه، نظام آموزش کشور، شرایط جامعه و کشور، فناوری اطلاعات و دیجیتال، فرایندهای عرصه‌های بین‌المللی.
 
واژه‌های کلیدی: استعداد، عوامل مؤثر در شناسایی استعداد، دانش‌آموزان، فراترکیب
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1403/2/23 | پذیرش: 1403/4/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660