گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران
چکیده: (159 مشاهده)
امروزه سرمایههای فکری و استعداد ازجمله منابع استراتژیک در راستای کسب موفقیت سازمانها محسوب میشوند. شناسایی درست استعدادها از همان سالهای اولیه زندگی افراد، بهخصوص در نظام آموزشوپرورش، باعث اتخاذ تصمیمات صحیح و معقول توسط افراد در زندگی تحصیلی و کاری میشود. بهمنظور تحقق هدف مقاله، پژوهشهایی که تاکنون در حوزه استعدادیابی دانشآموزان انجام شده، مورد جستوجو و بررسی قرارگرفته و در مسیر ذکر شده از روش هفت مرحلهای باروسو و ساندلوسکی استفاده شده است. در این راستا، با استفاده از کلیدواژههای مربوط به عوامل مؤثر در شناسایی دانشآموزان، جستوجو در پایگاه دادههای داخلی در بازه زمانی 1402 – 1385 و پایگاه دادههای خارجی در بازه زمانی 2023 - 2008 انجام پذیرفت و از (380) منبع اولیه یافت شده با غربالگری منابع اولیه به (33) منبع نهایی دستیافته شد. با بررسی منابع منتخب نهایی،درابتداتعداد(497) مفهوم اولیه از مقالات مورد مطالعهاستخراجگردید کهپسازچندینجلسهمرورمفاهیم اولیهودستهبندیآنها در نهایت، (26) مضمون اولیه، از مفاهیماولیهبهدستآمد و سپس با روند کدگذاری ثانوی، عوامل مؤثر در شناسایی استعداد دانشآموزاندر نهایت در قالب (8)مضامین ثانویهخلاصهشدند. برای محاسبه پایایی تحلیل فراترکیب از ضریب کاپا استفاده گردید که با استفاده از نرمافزار SPSS عدد معناداری 01/0 و مقدار شاخص 813/ 0 محاسبه شد که نشاندهنده پایایی خوب و مناسبی است. همچنین برای بررسی روایی پژوهش نیز یافتهها در اختیار پنج نفر از متخصصین و مفسران تحقیق کیفی قرار گرفت که پس از بازنگری فرآیند مطالعه، نتایج کیفی را تایید کردند.مضامین اصلی بهدستآمده عبارتند از: عوامل خانوادگی، معلم، عوامل فردی، نظام مدرسه، نظام آموزش کشور، شرایط جامعه و کشور، فناوری اطلاعات و دیجیتال، فرایندهای عرصههای بینالمللی.