:: دوره 5، شماره 1 - ( 6-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 36-9 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پذیرش اثربخش فناوری اطلاعات بر اساس مدل پذیرش تکنولوژی (TAM)
سیروس قنبری*، ایمان کریمی
چکیده:   (6398 مشاهده)

هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پذیرش اثربخش فناوری اطلاعات بر اساس مدل پذیرش تکنولوژی (TAM) است. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان امور آب و فاضلاب شهر اراک شامل 244 نفر هستند که تعداد 215 کارمند در دو گروه (آموزش گذرانده و آموزش نگذرانده) در سال 94 به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد مدل پذیرش فناوری دیویس (1989) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای LISREL و SPSS  انجام شد. نتایج نشان داد بین کارکنان آموزش گذرانده و آموزش نگذرانده در 5 متغیر مدل پذیرش فناوری تفاوت معنادار وجود دارد. بنا بر تحلیل داده‌ها، همۀ روابط بین متغیرهای مدل ساختاری گروه آموزش‌دیده با توجه به تأثیر آموزش، مثبت و معنادار به دست آمدند. بر اساس شاخص‌های برازش، مدل ساختاری پذیرش فناوری گروه آموزش‌دیده دارای برازش مناسب و از این رو، قابلیت به‌کارگیری در جامعه مورد نظر را داراست.

واژه‌های کلیدی: آموزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدل پذیرش فناوری، معادلات ساختاری
متن کامل [PDF 489 kb]   (2165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1395/7/18 | پذیرش: 1395/7/18 | انتشار: 1395/7/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها