[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نقش رهبری تحول‌گرای مدیران مدارس در رفتار‌کاری نوآورانه معلمان با میانجی‌گری اشتراک دانش معلمان
محمد آدینه وند ، جمال عبدالملکی ، علی یاسینی* ، حسین کریمی تبار
دانشگاه ایلام
چکیده:   (603 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رهبری تحول‌گرای مدیران مدارس در رفتار کاری نوآورانه معلمان با میانجی‌گری اشتراک دانش معلمان بود. پژوهش از نوع کمی و خاصاً همبستگی بود. 548 معلم دوره ابتدایی شهرستان قروه (340 زن و 208 مرد) جامعه پژوهش بودند که با توجه به جدول مورگان، 225 معلم به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی جهت انتخاب اعضای نمونه استفاده شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های رهبری تحول‌گرا، اشتراک دانش و رفتار کاری نوآورانه بود. پایایی و روایی ابزار، بوسیله ضریب آلفای کرانباخ و تکنیک تحلیل عاملی تائیدی  بررسی شدند. از مدل یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار Lisrel v. 10.30 جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج بیانگر آن بودند که: رهبری تحول‌گرای مدیران مدارس دارای اثرات مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر رفتار کاری نوآورانه معلمان به مقدار (38/0) و اشتراک دانش معلمان به مقدار (60/0) بود؛ اشتراک دانش معلمان دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر رفتار کاری نوآورانه معلمان به مقدار (31/0) بود؛ همچنین رهبری تحول‌گرای مدیران مدارس به‌واسطه اشتراک دانش معلمان دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر رفتار کاری نوآورانه معلمان به مقدار (186/0) بود؛ رهبری تحول‌گرای مدیران مدارس و  اشتراک دانش معلمان قادر به تبیین معنادار 38 درصد واریانس رفتار کاری نوآورانه معلمان هستند. برای تعیین اهمیت نسبی متغیرهای پنهان در الگوی تجربی از ماتریس اهمیت عملکرد استفاده شد؛ در نتیجه رهبری تحول‌گرای مدیران مدارس و اشتراک دانش معلمان در رفتار کاری نوآورانه معلمان دارای اهمیت بالا- عملکرد بالا و در منطقه تحکیم قرار داشتند.

واژه‌های کلیدی: رفتار کاری نوآورانه معلمان، رهبری تحول‌گرای مدیران، اشتراک دانش معلمان، مدل یابی، ماتریس اهمیت- عملکرد
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1403/7/4 | پذیرش: 1403/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710