[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و فضیلت سازمانی با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در آموزش و پرورش شهر تبریز
اسداله خدیوی، ژیلا کاردان حلوائی*
دانشگاه فرهنگیان-تبریز
چکیده:   (4 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و فضیلت سازمانی با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در آموزش و پرورش شهر تبریز انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر ماهیت، توصیفی است. در پژوهش حاضر روش همبستگی از نوع تحلیل مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامههای رهبری اخلاقی، فضیلت سازمانی و پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش نواحی پنج‌گانه شهر تبریز می‌باشد که تعداد 475 نفر از کارکنان آموزش و پرورش ناحیه پنج شهر تبریز به روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گرداوری داده­ها از پرسشنامه‌های رهبری اخلاقی، فضیلت سازمانی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی استفاده شد. جهت سنجش پایایی پرسشنامه­ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که برای پرسشنامه‌های رهبری اخلاقی 85/0، فضیلت سازمانی 88/0 و مسئولیت اجتماعی 89/0 به دست آمد که بیانگر ثبات اندازه‌گیری پرسشنامههای مورد استفاده می‌باشد. جهت بررسی روایی پرسشنامه‌ها نیز، روایی محتوا براساس نظر متخصصان مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش از آزمونهای فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد بین رهبری اخلاقی با فضیلت سازمانی و مسئولیت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد و بین رهبری اخلاقی و فضیلت سازمانی با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی نیز رابطه معناداری مشاهده شد. با توجه به نتایج میتوان ادعا کرد که رهبری اخلاقی، فضیلت سازمانی و مسئولیت اجتماعی سه رکن کلیدی در ایجاد یک سازمان آموزش و پرورش پایدار و اخلاقی هستند و رهبری اخلاقی در سازمان‌ها با ترویج و الگوسازی فضایل سازمانی، زمینه‌ساز تقویت مسئولیت اجتماعی می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: رهبری اخلاقی، فضیلت سازمانی، مسئولیت اجتماعی، آموزش و پرورش
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1403/8/11 | پذیرش: 1404/2/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714