بررسی تأثیر سبک رهبری اخلاقی مدیران بر سرمایه اجتماعی معلمان با میانجیگری فضیلت سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرمآباد
|
ایرج نیکپی*، آزیتا ستار، مرجان ملکیان مفرد |
|
|
چکیده: (7647 مشاهده) |
هدف کلی پژوهش پیشرو تبیین رابطۀ بین سبک اخلاقی مدیران و سرمایه اجتماعی معلمان با میانجیگری فضیلت سازمانی مدارس شهر خرمآباد است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با استفاده از شیوه مدل معادلات ساختاری است. نمونه تحقیق شامل 300 نفر از معلمان مدارس ابتدایی است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس جدول کرجسی مورگان تعیین شد. گردآوری دادههای کمی پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامه رهبری اخلاقی کالشون و همکاران (2011) با ضریب آلفای 91/ 0، پرسشنامه استاندارد فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) با ضریب آلفای 93/0 و پرسشنامه سرمایۀ اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) با ضریب آلفای 93/0 انجام شد. پس از محاسبه روایی و پایایی، این مقیاسها بین نمونه توزیع شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور، نرمافزار آماری Smart PLS به کار گرفته شد. درنهایت، یافتهها نشان از تأیید تمام فرضیههای پژوهش داشت، بهطوریکه سبک رهبری اخلاقی با سرمایه اجتماعی معلمان رابطه معناداری دارد. این رابطه بهویژه هنگامیکه متغیر میانجی فضیلت سازمانی وارد معادله میشود از استحکام بیشتری برخوردار است. بهعبارتدیگر میتوان گفت که فضیلت سازمانی، شدت رابطه بین رهبری اخلاقی مدیران و سرمایه اجتماعی معلمان را افزایش میدهد.
|
|
واژههای کلیدی: رهبری اخلاقی، سرمایۀ اجتماعی، فضیلت سازمانی |
|
متن کامل [PDF 751 kb]
(2605 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1395/7/18 | پذیرش: 1395/7/18 | انتشار: 1395/7/18
|
|
|
|