هدف کلی پژوهش پیشرو تبیین رابطۀ بین سبک اخلاقی مدیران و سرمایه اجتماعی معلمان با میانجیگری فضیلت سازمانی مدارس شهر خرمآباد است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با استفاده از شیوه مدل معادلات ساختاری است. نمونه تحقیق شامل 300 نفر از معلمان مدارس ابتدایی است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس جدول کرجسی مورگان تعیین شد. گردآوری دادههای کمی پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامه رهبری اخلاقی کالشون و همکاران (2011) با ضریب آلفای 91/ 0، پرسشنامه استاندارد فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) با ضریب آلفای 93/0 و پرسشنامه سرمایۀ اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) با ضریب آلفای 93/0 انجام شد. پس از محاسبه روایی و پایایی، این مقیاسها بین نمونه توزیع شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور، نرمافزار آماری Smart PLS به کار گرفته شد. درنهایت، یافتهها نشان از تأیید تمام فرضیههای پژوهش داشت، بهطوریکه سبک رهبری اخلاقی با سرمایه اجتماعی معلمان رابطه معناداری دارد. این رابطه بهویژه هنگامیکه متغیر میانجی فضیلت سازمانی وارد معادله میشود از استحکام بیشتری برخوردار است. بهعبارتدیگر میتوان گفت که فضیلت سازمانی، شدت رابطه بین رهبری اخلاقی مدیران و سرمایه اجتماعی معلمان را افزایش میدهد.
A study of the Effect of Managers’ Ethical Leadership Style on Teachers’ Social Capital with Mediation of Organizational Virtuousness in Khorramabad Primary Schools. MEO 2016; 5 (1) :131-162 URL: http://journalieaa.ir/article-1-78-fa.html
نیکپی ایرج، ستار آزیتا، ملکیان مفرد مرجان. بررسی تأثیر سبک رهبری اخلاقی مدیران بر سرمایه اجتماعی معلمان با میانجیگری فضیلت سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرمآباد . نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1395; 5 (1) :131-162