پژوهش حاضر باهدف اعتباریابی شاخص تسهیلگری مسیر تصدی پست مدیریتی در بین معلمان زن شاغل مقاطع مختلف تحصیلی ناحیه2 شهر سنندج تهیهشده است. از آنجاییکه نتایج آن میتواند بهطور علمی برای ارزیابی راهکارهای رهبری معلمان زن مورداستفاده قرار گیرد، این پژوهش یک پژوهش توسعهای و کاربردی است. این پژوهش یک پژوهش توصیفی هست که برای جمعآوری دادهها از روش اسنادی و مصاحبه با متخصصان مربوطه، استفادهشده است. بر این اساس، با تحلیل محتوای مبانی نظری و پیشینه پژوهش و همچنین دیدگاه متخصصان، مهمترین و اساسیترین شاخصها و نشانگرهای راهکار تسهیلکننده رهبری معلمان زن پس از رواییسنجی و حذف گویه های ضعیفتر با توجه به نظر متخصصان مربوطه شناسایی شدند. برای اعتباریابی شاخصهای شناساییشده از ادبیات پژوهش، کلیه معلمان زن شاغل در تمام مقاطع شهر سنندج در سال تحصیلی1403-1402 با جمعیت420 نفر بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند. نمونه پژوهش به کمک جدول مورگان شامل 201 نفر از معلمان با روش تصادفی ساده در پژوهش شرکت کردهاند. تجزیهوتحلیل دادهها پس از بررسی روایی محتوایی با آزمون تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی انجام شد. شاخصهای راهکارهای تصدی پست مدیریت عبارتاند از شفایتسازی فرایندها و پالایش نگرشها با 7 گویه، بازنگری قوانین و خطی مشیها با 8 گویه و برگزاری نشستها و کارگاههای توجیهی با 6 گویه. نتایج بهدستآمده از این پژوهش، میتواند در سطح وسیعتری از جامعه علمی اعتبار یابی شده و برای ارزیابی راهکارهای رهبری زنان در سایر مکانها و سازمانهای آموزشی مورداستفاده قرار بگیرد.