[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( 12-1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 183-224 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران با استعداد مدارس غیردولتی؛ پژوهشی آمیخته
میترا نورادصدیق ، عبدالرحیم نوه ابراهیم، حمیدرضا آراسته، حسن‌رضا زین‌آبادی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (609 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران با استعداد، در دبیرستان‌های غیردولتی تهران، با استفاده از روش پژوهش آمیخته صورت گرفت. در بخش کیفی، از رویکرد نمونه گیری هدفمند و بهره‌وری از فن گلوله برفی و به کارگیری معیار اشباع نظری، در مصاحبه‌هایی نیمه ساختار یافته با 14 خبرهِ موسس، مدارس غیردولتی معروف تهران استفاده شد. پایایی مصاحبه، از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار(ارزیاب)، برابر 9/86 درصد حاصل شد. در تحلیل این داده‌ها از فن تحلیل موضوعی(تم) به کمک نرم افزار maxqda استفاده شد. در بخش کمی جامعـه آماری، شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه غیردولتی تهران در سال تحصیلی 96- 95 که مشتمل بر510، نفر بودند که از این میان با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران، 218 مدیر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب گردید. اجـرای بخش کمی بـا ابزار پرسشنامه محقق ساخته حاصل از نتایج بخش کیفی بود. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش در حد مطلوب بدست آمد. برای تحلیل داده‌های کمی، از شاخص‌های آمار توصیفی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و الگویابی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که می توان توسعه حرفه‌ای مدیران با استعداد را در سه مؤلفه: ایجاد فرصت توسعه شغلی، ایجاد فرصت توسعه فردی، تشویق مدیران به بهسازی خود، خلاصه نمود. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که سه مؤلفه حاصل، جمعاَ  34/49 % از واریانس توسعه حرفه‌ای مدیران را تبیین و پوشش می­دهد (ایجاد فرصت یادگیری با ضریب 53/0، جدا سازی مسائل مالی از آموزش با ضریب 56/0 و تشویق مدیران در بهسازی خود با ضریب 48/0  در تبیین واریانس سازهِ توسعه سهم دارند.)
 
واژه‌های کلیدی: توسعه حرفه‌ای، استعداد، مدیریت استعداد، مدیر، مدارس غیردولتی
متن کامل [PDF 533 kb]   (193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identification of the components of the professional development of talented managers of nongovernmental schools, mixed research. 3. 2018; 6 (2) :183-224
URL: http://journalieaa.ir/article-1-100-fa.html

نورادصدیق میترا، نوه ابراهیم عبدالرحیم، آراسته حمیدرضا، زین‌آبادی حسن‌رضا. شناسایی مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران با استعداد مدارس غیردولتی؛ پژوهشی آمیخته. دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1396; 6 (2) :183-224

URL: http://journalieaa.ir/article-1-100-fa.html



دوره 6، شماره 2 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3755