[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 6-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 135-168 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربه زیسته مدیران و معاونان آموزشی مدارس از لذت خدمت
تقی زوار، فرشیـــد مهری
دانشگاه شهید مدنی
چکیده:   (1400 مشاهده)

 
بهره‌مندی از کارکنانی با ارائه خدمات باکیفیت و ارزش‌مدار از عوامل مهم ارتقاء کیفی سازمان می‌باشد. این خدمت ارائه‌شده، اگر همراه با لذت از خدمت باشد و رضایت خاطر خود کارمند را به همراه داشته باشد علاوه بر عملکرد بهتر سازمانی، عملکرد بهتر شخصی را نیز به دنبال خواهد داشت. پژوهش حاضر ضمن واکاوی تجارب خدمت کارکنان اجرایی مدارس، ادراک آنان را در مورد حس لذت از خدمت در مدارس مورد برسی قرار می‌دهد. این مطالعه مبتنی بر رویکردی کیفی و به روش پدیدار‌شناسانه از نوع توصیفی، با 12 مشارکت‌کننده از میان مدیران و معاونان زن و مرد مدارس موفق تبریز به روش نمونهگیری هدفمند ملاک محور و با انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته صورت پذیرفته است. تحلیل داده‌ها بر اساس راهبرد هفت مرحله‌ای کلایزی صورت پذیرفت. تحلیل عمیق روایتهای شرکت‌کنندگان، به شناسایی و دسته‌بندی 4 مضمون اصلی(ساختار محیط خدمت، انگیزه خدمت، ویژگی‌های شخصیتی، و ارتباط نوع شغل و لذت خدمت) و 9 زیر مضمون(تعامل کارکنان و همکاران، نقش مدیر، محیط آرام و کم تنش، رضایت مراجعان، مسائل مادی و معیشتی، منابع درونی لذت از خدمت، منابع بیرونی لذت از خدمت، دانش آموزان انسان‌هایی معصوم و دوست‌داشتنی، و معلمی و قابلیت‌های پیشرفت آن) منتج شد. نتایج نشان داد که مدیران و عوامل اجرایی مدارس علی‌رغم وجود مشکلات مربوط به مسائل معیشتی و انتقادات وارده به نحوه مدیریت سیستم آموزش‌وپرورش ایران، به دلیل ویژگیهای منحصربه‌فرد محیط مدرسه، کار کردن و خدمت در آن را دوست داشته و از خدمت به دانش آموزان لذت میبرند.
 
 
واژه‌های کلیدی: لذت خدمت، کارکنان اجرایی مدرسه، پدیدارشناسی.
متن کامل [PDF 370 kb]   (538 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lived experience of school administrators and teaching assistants from serving pleasure . 3. 2018; 7 (1) :135-168
URL: http://journalieaa.ir/article-1-105-fa.html

زوار تقی، مهری فرشیـــد. تجربه زیسته مدیران و معاونان آموزشی مدارس از لذت خدمت. دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1397; 7 (1) :135-168

URL: http://journalieaa.ir/article-1-105-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4111