[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 13-60 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربست تحلیل عاملی تأییدی و رویکرد AHP در ارائه الگوی مدرسه اثربخش
صادق ملکی آوارسین، حورا سودی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
چکیده:   (1122 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی برای مدرسه اثربخش در دوره اول متوسطه بود. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی می‌‌باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل اساتید گروه علوم تربیتی، روسا و معاونین آموزش و پرورش، مدیران و معاونان آموزشی مدارس، دبیران و اولیاء دانش آموزان دوره اول متوسطه با مدرک علوم تربیتی در شمالغرب کشور می‌‌باشند که نمونه‌ای به حجم 217 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای گرد آوری داده‌های تحقیق با استفاده از مبانی نظری تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته‌ای تهیه گردید، که بعد از تأیید روایی صوری و محتوایی آن پایایی پرسشنامه(970/0=α) بدست آمد. داده‌های جمع آوری شده از طریق نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل تحلیل عاملی 16 مؤلفه‌ای مدارس اثربخش بر اساس مؤلفه‌ها و زیر مؤلفه‌ها باتحلیل عاملی مرتبه اول و دوم دارای برازندگی مناسب بوده و در اولویت بندی مؤلفه‌ها بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، تصمیم گیری با ضریب برآورد شده استاندارد (931/0 ) مؤثرترین، و مؤلفه نظارت و ارزیابی و ارائه بازخورد با ضریب برآورد شده استاندارد (603/0 )کم ترین تأثیر را داشتند. در مرحله بعدی پژوهش وزن هر یک از مؤلفه‌ها و زیرمؤلفه‌ها توسط تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از نرم افزار Excel، و ضریب ناسازگاری با استفاده از نرم افزار MATLAB محاسبه شده و الگوی خطی مدارس اثربخش بر حسب ضریب تأثیر و ضریب اهمیت بدست آمد. نتایج نشان داد که اولویت بندی مؤلفه‌ها با اعمال میزان اهمیت آنها تغییر پیدا کرده و در اولویت بندی نهایی، معلم اثربخش(148/0) اولین رتبه و نهفتگی(0126/0) آخرین رتبه را دارا می‌‌باشد.
واژه‌های کلیدی: مدارس اثربخش، تحلیل عاملی تأییدی، رویکرد AHP، معلم اثربخش، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 897 kb]   (302 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Applying analyzing the hierarchy and AHP Approach to Provide Effective School Model. 3. 2019; 7 (2) :13-60
URL: http://journalieaa.ir/article-1-108-fa.html

ملکی آوارسین صادق، سودی حورا. کاربست تحلیل عاملی تأییدی و رویکرد AHP در ارائه الگوی مدرسه اثربخش. دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1397; 7 (2) :13-60

URL: http://journalieaa.ir/article-1-108-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4111