[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 13-60 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربست تحلیل عاملی تأییدی و رویکرد AHP در ارائه الگوی مدرسه اثربخش
صادق ملکی آوارسین، حورا سودی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
چکیده:   (91 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی برای مدرسه اثربخش در دوره اول متوسطه بود. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی می‌‌باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل اساتید گروه علوم تربیتی، روسا و معاونین آموزش و پرورش، مدیران و معاونان آموزشی مدارس، دبیران و اولیاء دانش آموزان دوره اول متوسطه با مدرک علوم تربیتی در شمالغرب کشور می‌‌باشند که نمونه‌ای به حجم 217 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای گرد آوری داده‌های تحقیق با استفاده از مبانی نظری تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته‌ای تهیه گردید، که بعد از تأیید روایی صوری و محتوایی آن پایایی پرسشنامه(970/0=α) بدست آمد. داده‌های جمع آوری شده از طریق نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل تحلیل عاملی 16 مؤلفه‌ای مدارس اثربخش بر اساس مؤلفه‌ها و زیر مؤلفه‌ها باتحلیل عاملی مرتبه اول و دوم دارای برازندگی مناسب بوده و در اولویت بندی مؤلفه‌ها بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، تصمیم گیری با ضریب برآورد شده استاندارد (931/0 ) مؤثرترین، و مؤلفه نظارت و ارزیابی و ارائه بازخورد با ضریب برآورد شده استاندارد (603/0 )کم ترین تأثیر را داشتند. در مرحله بعدی پژوهش وزن هر یک از مؤلفه‌ها و زیرمؤلفه‌ها توسط تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از نرم افزار Excel، و ضریب ناسازگاری با استفاده از نرم افزار MATLAB محاسبه شده و الگوی خطی مدارس اثربخش بر حسب ضریب تأثیر و ضریب اهمیت بدست آمد. نتایج نشان داد که اولویت بندی مؤلفه‌ها با اعمال میزان اهمیت آنها تغییر پیدا کرده و در اولویت بندی نهایی، معلم اثربخش(148/0) اولین رتبه و نهفتگی(0126/0) آخرین رتبه را دارا می‌‌باشد.
واژه‌های کلیدی: مدارس اثربخش، تحلیل عاملی تأییدی، رویکرد AHP، معلم اثربخش، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 897 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Applying analyzing the hierarchy and AHP Approach to Provide Effective School Model. 3. 2019; 7 (2) :13-60
URL: http://journalieaa.ir/article-1-108-fa.html

ملکی آوارسین صادق، سودی حورا. کاربست تحلیل عاملی تأییدی و رویکرد AHP در ارائه الگوی مدرسه اثربخش. دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1397; 7 (2) :13-60

URL: http://journalieaa.ir/article-1-108-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations
منشور اخلاقی نشریه:
 از کلیه افراد فعال در نشریه  (سردبیر مجله، اعضای هیئت تحریریه، مدیرداخلی ویراستار و ناشر) داوران گرامی و نویسندگان محترم انتظار می روند نسبت به اصول اخلاقی نشریه پایبند باشند.
عدم رعابت این اصول موجب عدم همکاری با هر یک از افراد نامبرده می شود.
نقل مطالب با ذکر مأخذ بلامانع است.
 مجله حق رد یا قبول و نیز ویراستاری مقالات و حق چاپ و تکثیر را برای خود محفوظ می‌دارد
مقالات ارسالی تنها در قالب تعیین شده نشریه مدیریت بر آموزش سازمانها مورد بررسی اولیه قرار می گیرد و در صورت عدم رعایت ساختار مورد نظر، بایگانی می شوند.
الف) عوامل و دست اندرکاران نشریه: 

1- محرمانه بودن اطلاعات مولفان
کلیه اطلاعات شخصی نویسندگان مقالات کاملاً محرمانه بوده و محفوظ است.
2  - رعایت منافع مولفان
استفاده از نتایج تحقیقات سایرین  با ارجاع دهی صحیح بلامانع است. 
3محرمانه بودن نتایج داوری مقالات
کلیه نتایج دریافت شده از داوران گرامی در مجله محفوظ و صرفا در اختیار عوامل نشریه (مدیر مسئول، سردبیر ، مدیر داخلی و در صورت لزوم اعضای هیات تحریریه) جهت بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد
 عدم اعمال نظرات شخصی در سلیقه ای در هنگام بررسی مقالات
کلیه عوامل و دست اندرکاران نشریه موظف هستند از اعمال نظر شخصی، سلیقه ای، جناحی و ... در بررسی و تصمیم گیری مقالات بپرهزیند.
ب) داوران:
داوران محترم وظیفه بررسی کیفی، محتوایی و علمی مقالات را دارند و با اعلام نظرات اصلاحی خود به بهبود و ارتقاء کیفی و محتوایی مقالات کمک می کنند.
از داوران محترم انتظار می رود بعد از بررسی اولیه، بلافاصله سردبیر نشریه را در جریان نتیجه آن قرار دهند که شامل:
عدم داوری مقاله به دلیل نبودن موضوع مقاله در حوزه کار داور، کمبود وقت یا... است
داوری همراه با تآخیر به دلیل شلوغ بودن وقت، عدم دسترسی به امکانات کافی و... است
   1 -  محرمانه بودن اطلاعات
کلیه اطلاعات موجود در مقالات می بایست برای داور محرمانه تلقی شده و داور در حفظ آن بکوشد .
2  -  داوری با ارائه مستندات و استدلال‌های علمی و شفاف
  داوری مقالات می بایست بر اساس مستندات علمی و استدلال کافی باشد، با وضوح و به روشنی بیان شود و این مدارک به نشریات و نویسندگان ارائه شود و از اعلام نظر سلیقه ای، شخصی ، نژادی و مذهبی و غیره در داوری مقالات خودداری کند.
-  توجه به منابع استفاده شده در مقاله
 توجه به منابع استفاده شده در مقاله از دیگر وظایف داوران است. کلیه تحقیقات، موضوعات و نقل قول هایی که در مقاله استفاده شده است می بایست با ارجاع دهی کامل در کتابنامه همراه باشد
- عدم داوری مقالات با مقاصد شخصی
داوران مقالاتی که منافع اشخاص، موسسات و شرکت های خاصی به وسیله آن حاصل می شود و یا روابط شخصی در آن مشاهده می شود  را نمی بایست برای داوری قبول کنند
ج)نویسندگان
1- ارائه مقالات علمی و استاندارد
نویسندگان مقالات را به صورت علمی و منسجم، مطابق استاندارد نشریات آماده کنند. روش و رویکرد خود  را که به صورت دقت و عینی انجام گرفته ذکر و داده ها را به صورت صحیح گزارش کنند. با  ارجاع دهی کامل، حقوق سایر اشخاص در مقاله را رعایت کنند. از ا طلاعات جعلی و نادرست و ترجمه از آثار دیگران بدون ذکر عنوان در مقاله خودداری نمایند.
  2- ارائه داده های خام در صورت نیاز
  از نویسنده  درخواست می شود در صورت نیاز داده های خام، مصاحبه‌ها و یا پرسشنامه ها و سایر ابزار به کار رفته در تحقیق را ارائه  و معرفی نماید.
  3- اصالت مقاله ارائه شده
مقالات ارائه شده توسط نویسندگان می بایست کار خود نویسنده ارائه کننده مقاله بوده و هر گونه استفاده از تحقیقات سایر افراد با ذکر منبع در مقاله آورده شود
  4- عدم انتشارهمزمان یک مقاله و یا مقاله پذیرش و چاپ شده
  ارائه همزمان یک مقاله به چند نشریه و یا مقالات منتشر شده و یا پذیرش شده به سایر نشریات خلاف قوانین است
  5- ذکر ارجاع‌دهی مناسب
ارجاع دهی شامل ذکر کلیه کتاب ها، نشریات و پایگاه های اینترنتی و سایر تحقیقات اشخاص در کتابنامه است
  6ذکر فرد مسئول و همکاران در مقاله و دقت در عدم وجود اسامی غیرمرتبط
فرد مسئول مقاله می بایست نسبت به وجود نام و اطلاعات تمامی نویسندگان و عدم وجود نامی غیر از نویسندگان مقاله اطمینان حاصل کند. همچنین کلیه نویسندگان، مقاله را مطالعه و نسبت به ارائه آن به توافق رسیده باشند. ترتیب نامها در بخش نویسندگان مقاله براساس میزان مشارکت هر یک از افراد و از طریق توافق جمعی آنان مشخص می‌گردد. فردی که بیشترین سهم را در مطالعه و نگارش دست‌نوشته داشته است، نویسنده‌ی اول خواهد بود.
تبصره: جایگاه یا سطح علمی نویسندگان مقاله تأثیری در ترتیب نام نویسندگان نخواهد داشت.
به طور کل تمامی نویسندگان باید مسئولیت محتوای مقاله را در کلیه زمینه های زیر بپذیرند:
  1. صحت مطالب مندرج در مقاله،
  2. پایبندی به راهنماهای اخلاقی و عمومی و اختصاصی کشور در حفاظت از آزمودنی‌ها
  3. اظهار تعارض منافع احتمالی خود به صورت مکتوب در هنگام ارسال مقاله.
7- اطلاعات آکادمیک نویسندگان
اطلاعات آکادمیک تمامی نویسندگان باید بطور صحیح و دقیق درج گردد. کار بردن هرگونه القاب، عناوین  و جایگاه علمی غیرواقعی (صوری) غیر مجاز است.
8- اعلام وجود خطاهای اساسی در مقالات
نویسنده در هر زمانی که متوجه هر گونه خطا و بی‌دقتی در مقاله خود شود نشریه را در جریان آن قرار داده، نسبت به اصلاح آن اقدام و یا مقاله را بازپس گیرد
 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3903