تحلیل مداخلۀ خانوادهها و اجتماعات محلی در فرایندهای آموزشی و مدیریتی مدارس با استفاده از مدل نظری «همپوشانی حوزههای تأثیر»
|
آذر شهری، ناصر شیربگی*، کیوان بلندهمتان |
دانشگاه کردستان |
|
چکیده: (3075 مشاهده) |
هدف کلی این پژوهش تحلیل مداخلۀ خانوادهها و اجتماعات محلی در فرایندهای آموزشی و مدیریتی مدارس با استفاده از مدل نظری «همپوشانی حوزههای تأثیر» بود. روش تحقیق از نوع ترکیبی تبیینی (کمی – کیفی) بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان، مدیران و والدین دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه بود.تعداد ۳۱۱ نفر از معلمان و مدیران و ۳۸۱ نفر از والدین دانش آموزان بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کمی دو پرسشنامه و در بخش کیفی یک پروتکل مصاحبه نیمه ساختیافته بود. تحلیلها دادههای نشان داد که مدارس انتخابشده والدین را در بعد والدگری، حمایت داوطلبانه، یادگیری در خانه، مشارکت در تصمیمگیری و ارتباطات مداخلۀ دادند اما در بعد همکاری با اجتماع محلی سطح مداخلۀ پایین بود. نتایج تحلیل پرسشنامه دوم نشان داد والدین در تمام گونههای مداخله، مداخلۀ بالای دارند اما در گونه حمایت داوطلبانه و مشارکت در تصمیمگیری مداخلۀ کمتراست. از دادههای حاصل از بخش کیفی در ارتباط با تأثیر مداخله بر یادگیری، مقولههای مانند نهادینه کردن ارزش های اجتماعی، آموزشی و مذهبی توسط اجتماعات محلی و والدین، تقویت رفتارهای مربوط به یادگیری استخراج گردید. در خصوص موانع مداخله مقوله های مانند شرایط و ویژگیهای والدین، شرایط و ویژگی های دانش آموزان، عدم انعطاف معلمان، مشکلات اقتصادی و نبود فرهنگ مداخله احصا گردید.
|
|
واژههای کلیدی: مداخله والدین، مداخلۀ جامعه محلی، مدرسه، مدل همپوشانی حوزههای تأثیر. |
|
متن کامل [PDF 439 kb]
(3926 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/3/11 | پذیرش: 1398/3/11 | انتشار: 1398/3/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|