[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 6-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 13-38 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل داده بنیاد مؤلفه‌های رفتار مدیریتی به منظور ارائه مدل برای نظام آموزش عالی ایران
محمد علی کلانتری، جلیــل بهــارستـان، محمد علی نادی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان
چکیده:   (71 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های رفتار مدیریتی به منظور ارائه مدل برای نظام آموزش عالی ایران، از نوع کیفی و به روش نظریه داده‌بنیاد- رویکرد عینی‌گرایی اشتراوس و کربین با بهره‌گیری از منطق پارادایمی انجام گرفت. با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری، مشارکت کنندگان در پژوهش شامل 38 نفر از رؤسا و معاونین دانشگاه‌های کشور؛ اعم از دولتی، آزاد، پیام‌نور، فرهنگیان و غیرانتفاعی که در ارتباط با موضوع پژوهش صاحب نظر بودند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته داده‌ها جمع‌آوری و اشباع نظری حاصل گردید. ساختار اصلی تحلیل داده‌ها بر مبنای سه شیوه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود. ابتدا داده‌های حاصل از مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته مورد تحلیل قرار گرفت و مفاهیم جزیی از داده‌ها استخراج شد. بر اساس مفاهیم جزیی، 160 مفهوم کلی شکل گرفت و بر اساس مفاهیم کلی 20 مقوله‌ فرعی ایجاد شد. پس از بازنگری مفاهیم جزیی، مفاهیم کلی و مقوله‌های فرعی، ارتباط آن‌ها با مقوله‌های اصلی مشخص گردید. جهت یکپارچه‌سازی مؤلفه‌ها، از تکنیک استفاده از نمودار، بهره‌گیری و مدل رفتار مدیریتی در نظام آموزش عالی ایران تدوین شد. نتایج نشان داد که ایجاد یک جریان طبیعی و سالم از تئوری، تحقیق و عمل در ارتباط با مفاهیم و مقوله‌های رفتار مدیریتی، می‌تواند در بازاندیشی، بازسازی و بازآفرینی مجدد این مؤلفه‌ها به مدیران کمک نماید و افزایش بازده فردی، گروهی، سازمانی و اجتماعی را در پی داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: جامعه‌شناسی مدیریت؛ رفتار سازمانی؛ رفتار مدیریتی؛ روان‌شناسی مدیریت؛ مدیریت منابع انسانی.
متن کامل [PDF 627 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۸/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The grounded theory qualitative of the managerial behavior components for formulate of model for Iran's higher education system. 3. 2019; 8 (1) :13-38
URL: http://journalieaa.ir/article-1-116-fa.html

کلانتری محمد علی، بهــارستـان جلیــل، نادی محمد علی. تحلیل داده بنیاد مؤلفه‌های رفتار مدیریتی به منظور ارائه مدل برای نظام آموزش عالی ایران. دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1398; 8 (1) :13-38

URL: http://journalieaa.ir/article-1-116-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991