بررسی انگیزه کارآفرینی و خِرَد مدیریتی دانشجویان با کاربرد همنهشت شناسههای خِرَد مدیریتی و کارآفرینی در مراحل الگوی مدیریت آموزش کارآفرینی
|
سیده خدیجه میرجمالی*، محمدرضا بهرنگی، بیژن عبدالهی، حسین عباسیان |
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران |
|
چکیده: (3432 مشاهده) |
هدف اصلی این پژوهش شناسایی ویژگیهای برجسته نظریههای انگیزه کارآفرینی و خِرَد مدیریتی و وارد نمودن آنها در مراحل الگوی مدیریت آموزش کارآفرینی (MEEM) برای دانشجویان مقطع کاردانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در تهران بود. روش این پژوهش آمیخته بود که در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمّی از روش نیمه آزمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل 9040 دانشجوی درس کارآفرینی در مقطع کاردانی در مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران بود. نمونه آماری در بخش کیفی شامل 7 نفر از خبرگان و مدرسان درس کارآفرینی و در بخش کمی 125 نفر دانشجو بود که با نمونهگیری تصادفی ساده برای اجرای طرح شبه آزمایشی چهارگروهی سولومون انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش کیفی و پرسشنامههای خِرَد مدیریتی و انگیزه کارآفرینی در بخش کمی بود که پس از بررسی و تأیید روایی و پایایی آنها مورد استفاده قرار گرفت. از آزمونهای تی ـ استیودنت یک نمونهای، زوجی و دو نمونهای مستقل، آزمون آنالیز واریانس و نیز از نرم افزار R برای تحلیل دادهها استفاده شد. در نتیجه، رابطه مثبت و معنادار میان کاربرد شناسههای آن دو نظریه در الگوی مدیریت آموزش درس کارآفرینی با خِرَد مدیریتی و انگیزه کارآفرینی دانشجویان مشخص گردید. در نتیجه همنهشت شناسههای کارآفرینی و شناسههای خِرَد مدیریتی در مراحل الگوی مدیریت آموزش کارآفرینی در سطح معنادار بسیار بالایی در مقایسه با آموزش موجود انگیزه کارآفرینی و خِرَد مدیریتی دانشجویان را ارتقاء بخشید. |
|
واژههای کلیدی: ِرَد مدیریتی، انگیزه کارآفرینی، الگوی مدیریت آموزش، مدیریت آموزش |
|
متن کامل [PDF 427 kb]
(984 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/3/30 | پذیرش: 1398/6/27 | انتشار: 1398/6/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|