بررسی تأثیر میزان استفاده از رسانههای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان
|
آمنه مالمیر، احمدرضا اسماعیلی* |
دانشکده علوم و فنون منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. |
|
چکیده: (3388 مشاهده) |
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر رسانههای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان دورهی متوسطه دوم بخش قره چای انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و از لحاظ روش، نیمهآزمایشی میباشد که در آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 284 نفر از دانش آموزان دورهی متوسطه دوم بخش قره چای شهرستان خنداب در سال تحصیلی 98- 97 بود. نمونه آماری ما تعداد 60 نفر از دانش آموزان دورهی متوسطه دوم بخش قره چای شهرستان خنداب در سال تحصیلی 98- 97 بود که به صورت غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شده اند. از بین کلاسهای نمونه آماری که شامل 3 کلاس20 نفره بودند. دادههای پژوهش با ابزارهای پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و آزمون پیشرفت تحصیلی جمع آوری شد. روایی پرسشنامهها از طریق روایی صوری و محتوایی؛ و پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای میزان خلاقیت کل، مقیاس سیالی، مقیاس انعطاف پذیری، ابتکار و بسط به ترتیب نتایج 87%، 87%، 81/0، 37% و 70% گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، از گزارش فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین نمرات خلاقیت و مؤلفههای آن در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد و همچنین بین نمرات پیشرفت تحصیلی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد. لذا براین اساس میتوان از فناوری نوین و آموزش الکترونیکی جهت رشد خلاقیت و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد. |
|
واژههای کلیدی: خلاقیت، فناوری نوین، آموزش الکترونیکی، دانش آموزان، پیشرفت تحصیلی. |
|
متن کامل [PDF 389 kb]
(7693 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/1/20 | پذیرش: 1398/6/2 | انتشار: 1398/6/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|