[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 6-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 185-201 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر میزان استفاده از رسانه‌های آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان
آمنه مالمیر، احمدرضا اسماعیلی
دانشکده علوم و فنون منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
چکیده:   (88 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر رسانه‌های آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان دوره‌ی متوسطه دوم بخش قره چای انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و از لحاظ روش، نیمه‌آزمایشی می‌باشد که در آن از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 284 نفر از دانش آموزان دوره‌ی متوسطه دوم بخش قره چای شهرستان خنداب در سال تحصیلی 98- 97 بود. نمونه آماری ما تعداد 60 نفر از دانش آموزان دوره‌ی متوسطه دوم بخش قره چای شهرستان خنداب در سال تحصیلی 98- 97 بود که به صورت غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شده اند. از بین کلاس‌های نمونه آماری که شامل 3 کلاس20 نفره بودند. داده‌های پژوهش با ابزارهای پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و آزمون پیشرفت تحصیلی جمع آوری شد. روایی پرسشنامه‌ها از طریق روایی صوری و محتوایی؛ و پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای میزان خلاقیت کل، مقیاس سیالی، مقیاس انعطاف پذیری، ابتکار و بسط به ترتیب نتایج 87%، 87%، 81/0، 37% و 70%  گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش آمار توصیفی، از گزارش فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد بین نمرات خلاقیت و مؤلفه‌های آن در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد و همچنین بین نمرات پیشرفت تحصیلی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد. لذا براین اساس می‌توان از فناوری نوین و آموزش الکترونیکی جهت رشد خلاقیت و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، فناوری نوین، آموزش الکترونیکی، دانش آموزان، پیشرفت تحصیلی.
متن کامل [PDF 389 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effect of the Use of Educational Media on the Academic Achievement and Creativity of the High school Students. 3. 2019; 8 (1) :185-201
URL: http://journalieaa.ir/article-1-123-fa.html

مالمیر آمنه، اسماعیلی احمدرضا. بررسی تأثیر میزان استفاده از رسانه‌های آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان. دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1398; 8 (1) :185-201

URL: http://journalieaa.ir/article-1-123-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991