پدیدارشناسی عارضهیابی سازمانی مدارس (تحلیل تجربه زیسته مدیران مدارس)
|
پیمان دراج، علی خلخالی* |
انشگاه آزاداسلامی، تنکابن، ایران. |
|
چکیده: (3124 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف استخراج سازههای بنیادی برای عارضهیابی سازمانی مدارس انجام شد. ماهیت این پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری مبتنی بر تجربه زیسته مدیران مدارس بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش 9 نفر از مدیران مدارس با سابقه و تجربه کافی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با لحاظ اشباع نظری از بین مدیران موفق سرتاسر کشور دعوت به همکاری شدند. برای جمعآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق استفاده شد. مصاحبهها (30 تا 45 دقیقه) شامل یک سؤال بازپاسخ در زمینه تجارب مدیران درباره مشکلات مدیریتی مدارس بودند. تحلیل دادهها براساس روش تحلیل مضمون انجام شد. براساس تحلیل دادهها 29 زیردرونمایه استخراج شد که در 9کدگزینشی اصلی شامل عارضههای محیطی (جامعه و فرهنگ، خانواده) عارضههای ساختاری ( قوانین، منابع، تکنولوژی)، عارضههای عملکردی(آموزشی، تحصیلی) و عارضههای فردی و گروهی (مدیران، معلمان ودانشآموزان) طبقهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که از این سازههای بنیادی که مبتنی بر تجربه زیسته مدیران استخراج شدهاند، میتوان برای طراحی مدل عارضهیابی سازمانی مدارس استفاده کرد. بدون تردید کاربست این سازههای عارضهیابی و مدلهای انشعابی احتمالی از آنها، بخش مهمی از هر مداخله موثر برای تحول در سیستم مدیریتی و سازمانی مدارس محسوب میشود. |
|
واژههای کلیدی: عارضهیابی سازمانی، مدیران مدارس، تجربه زیسته، پدیدارشناسی |
|
متن کامل [PDF 351 kb]
(1546 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/1/28 | پذیرش: 1398/4/9 | انتشار: 1398/6/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|