[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 6-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 325-289 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش و ارزیابی کیفیت برنامه‌های آموزش و توسعه نومعلمان با استفاده از مدل تجزیه وتحلیل اهمیت ـ عملکرد (IPA)
علی یاسینی*، امین پناه
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
چکیده:   (2368 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی تضمین کیفیت در آموزش نومعلمان با روش تحلیل اهمیت ـ عملکرد بود. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی که در آن، داده­های کیفی و کمی مورد نیاز، از طریق مصاحبه و دو پرسشنامه احصاء شده از مصاحبه­ها، جمع آوری شدند. نمونه آماری در بخش کمی به کمک روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای شامل 110 شرکت­کننده در دوره آموزشی و 25 مدرس و در بخش کیفی با شیوه نمونه­گیری هدفمند تعداد 30 شرکت­کننده و 16 مدرس به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور تعیین روایی داده­های کیفی، از روش چک کردن اعضاء و جهت تعیین روایی پرسشنامه­ها، از نظر متخصصان استفاده به عمل آمد. همچنین پایایی پرسشنامه­ها، با استفاده  از روش آلفای کرونباخ (88/0 برای پرسشنامه فراگیران و 79/0 برای پرسشنامه مدرسان)، محاسبه گردید. به منظور تحلیل داده­ها، از روش تحلیل محتوای کیفی مصاحبه و همچنین روش­های آماری شامل همبستگی پیرسون و اسپیرمن، ضریب تعیین، آزمون t همبسته و فرمول نمره افتراقی، استفاده شد. در نهایت پس از شناسایی مؤلفه­های کیفیت در آموزش منابع انسانی، با روش تحلیل اهمیت­ـ عملکرد، ماتریس تضمین کیفیت آموزش منابع انسانی جدیدی مشتمل بر 48 مؤلفه برای تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی سیستیم آموزشی ایران ارائه گردید. نتایج نشان داد که مدرسان و فراگیران به طور مشترک شاخص­های مطلوب و مناسب بودن مرکز آموزشی، تناسب مدت زمان دوره با حجم محتوا، همسطح بودن نسبی نو معلمان به لحاظ دانش و مهارت­های مربوطه، و تسلط نو معلمان به مطالب پیش نیاز یادگیری محتوای دوره آموزشی، را به عنوان مهمترین شاخصهای تضمین کیفیت آموزش نو معلمان عنوان کرده اند.
واژه‌های کلیدی: آموزش منابع انسانی، تضمین کیفیت، مدل تحلیل اهمیت ـ عملکرد.
متن کامل [PDF 458 kb]   (836 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1398/1/29 | پذیرش: 1398/4/15 | انتشار: 1398/1/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assessing and Evaluating the Quality assurance of New Teachers Training and Development Programs Using the Importance-Performance Analysis Model. MEO 2019; 8 (1) :289-325
URL: http://journalieaa.ir/article-1-127-fa.html

یاسینی علی، پناه امین. سنجش و ارزیابی کیفیت برنامه‌های آموزش و توسعه نومعلمان با استفاده از مدل تجزیه وتحلیل اهمیت ـ عملکرد (IPA). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1398; 8 (1) :289-325

URL: http://journalieaa.ir/article-1-127-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645