تحلیل ساختاری نوآوری شغلی معلمان براساس رهبری تحوّل آفرین
|
رقیه مددی، بهنام طالبی* |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران. |
|
چکیده: (3036 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر تبیین نوآوری شغلی معلمان براساس مؤلفههای رهبری تحوّل گرا در مدارس ابتدایی استان آذربایجان شرقی بوده است. روش انجام پژوهش، توصیفی ـ همبستگی بوده است. جامعهی آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان آذربایجان شرقی به تعداد 14004 نفر( 9633 نفر زن و 4371 نفر مرد) میباشد. با استفاده از جدول مورگان 375 نفر معلم (257 زن و 118 مرد ) به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل دو پرسشنامه نوآوری شغلی مارتین پاتچن (1965) و رهبری تحوّل گرای باس وآلیو(1997) میباشند. جهت سنجش روایی ابزار از روایی صوری و محتوایی و جهت سنجش پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که برای نوآوری شغلی 94/0 و برای رهبری تحوّلی 79/0 بدست آمد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان داد بین رهبری تحولی مدیران و مؤلفههای آن با نوآوری شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد اما نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری جهت تبیین نوآوری شغلی معلمان بر اساس مؤلفههای رهبری تحوّلینشان داد فقط ویژگیهای آرمانی با ضریب 82/0 قادر به پیش بینی معنادار نوآوری شغلی معلمان میباشد و انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی و ملاحظات فردی قادر به پیش بینی نوآوری شغلی معلمان نمی باشند. |
|
واژههای کلیدی: نوآوری شغلی، رهبری تحوّل آفرین، معلمان |
|
متن کامل [PDF 304 kb]
(1211 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/6/31 | پذیرش: 1398/11/23 | انتشار: 1398/12/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|