بــررسی تــأثیر تدریس درس فلسفه تربیت رسمی و عمـومی دانشگاه فرهنگیان در داربست مراحل الگوی رهبری و مدیریت آموزش بر یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشجویان
|
محمدرضا بهرنگی، امیـر مرادی*، محسن کردلو |
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. |
|
چکیده: (2444 مشاهده) |
پژوهش با هدف بررسی تأثیر تدریس در داربست الگوی رهبری و مدیریت آموزش بر یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشجویان در درس "فلسفه تربیت رسمی و عمومی" با روش شبه آزمایشی و با استفاده از طرح دو گروهی پیشآزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیه 170 دانشجویان کارشناسی مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه درس انتخابی فلسفه تربیت رسمی و عمومی ترم اول سال تحصیلی 99-1398 بودند. این نمونه با روش نمونهگیری در دسترس در دو کلاس مجزا بمدت شش هفته آموزش دیدند. در گروه آزمایش از الگوی رهبری و مدیریت آموزش و در گروه گواه از تدریس سنتی/سخنرانی استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه اثربخشی یادگیری کیم (2008) و پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی اثربخشی الگوی رهبری و مدیریت آموزش بر اساس مدل کرک پاتریک (1992) بود. در تحلیل دادههای آماری از آزمونهای T مستقل، فرمول اندازه اثر و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد تدریس فلسفه رسمی و عمومی در داربست مراحل رهبری الگوی مدیریت آموزش منجر به تفاوت معنادار و مثبت سطح یادگیری، موفقیت تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان از استاد در مقایسه با گروه گواه میشود. بنابراین میتوان به تأثیر مثبت و معنادار تدریس فلسفه تربیت رسمی و عمومی در داربست الگوی رهبری و مدیریت آموزش بر افزایش یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشجویان و ادامه و گسترش استفاده از آن در کل سال و آموزش مباحث دیگر امیدوار بود.
|
|
واژههای کلیدی: الگوی مدیریت آموزش، موفقیت کلاسی، یادگیری اثربخش، فلسفه تربیت رسمی و عمومی. |
|
متن کامل [PDF 352 kb]
(1202 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/9/30 | پذیرش: 1398/11/30 | انتشار: 1398/12/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|