رابطه تسهیم دانش با یادگیری سازمانی: نقش میانجیگری دلبستگی شغلی
|
سیــروس قنــبری*، اسماعیل رحمانی، افشیــن افضــلی |
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. |
|
چکیده: (3548 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تسهیم دانش با یادگیری سازمانی با میانجیگری دلبستگی شغلی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان ابتدایی ناحیه دو شهر همدان بودند، که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 274 نفر انتخاب شد. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و خاصاً مدلیابی معادلات ساختاری است. ابزار پژوهش پرسشنامه بود. از پرسشنامه تسهیم دانش واندن هوف و وان وینن(2004)، یادگیری سازمانی نیفه(2001) و پرسشنامه دلبستگی شغلی کانونگو(1982)، استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات از شیوه تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرونباخ استفاده شد، ضریب پایایی پرسشنامه تسهیم دانش، 945/0، یادگیری سازمانی، 927/0 و دلبستگی شغلی، 820/0 به دست آمد؛ همچنین با توجه به نتایج تحلیل عاملی تأییدی، ابزار از برازش مناسب و قابل قبول (روایی سازه) برخوردار بود. جهت تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تأییدی با استفاده از نرم افزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد: متغیر تسهیم دانش دارای اثر مستقیم مثبت (20/0)، اثرغیر مستقیم مثبت (0352/0) و اثر کل مثبت (2352/0) و معنادار بر متغیر یادگیری سازمانی در سطح 05/0 میباشد. متغیر دلبستگی شغلی دارای اثر مستقیم مثبت (11/0) و اثر کل مثبت (11/0) و معنادار بر متغیر یادگیری سازمانی در سطح 05/0 میباشد. با توجه به اثرات کل متغیرهای مستقل میتوان گفت متغیر تسهیم دانش (2352/0) دارای بیشترین اثر و متغیر دلبستگی شغلی(11/0) دارای کمترین اثر بر متغیر یادگیری سازمانی میباشد. متغیر تسهیم دانش با ضریب مسیر مستقیم (32/0) و مقدار تی(75/10) دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار بر متغیر دلبستگی شغلی در سطح 05/0 میباشد. همچنین متغیر تسهیم دانش قادر به تبیین 28% واریانس متغیر دلبستگی شغلی میباشد. مقدار واریانس تبیین شده متغیر دلبستگی شغلی با توجه به مقدار تی آن (19/11) در سطح 05/0 معنادار میباشد.
|
|
واژههای کلیدی: کلید واژگان: تسهیم دانش، دلبستگی شغلی، یادگیری سازمانی |
|
متن کامل [PDF 328 kb]
(1693 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1399/1/25 | پذیرش: 1399/1/25 | انتشار: 1399/1/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|