[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 383-357 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه تسهیم دانش با یادگیری سازمانی: نقش میانجی‌گری دلبستگی شغلی
سیــروس قنــبری*، اسماعیل رحمانی، افشیــن افضــلی
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده:   (3548 مشاهده)
 هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تسهیم دانش با یادگیری سازمانی با میانجی‌گری دلبستگی شغلی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان ابتدایی ناحیه دو شهر همدان بودند، که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان نمونه‌ای به حجم 274 نفر انتخاب شد. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و خاصاً مدل‌یابی معادلات ساختاری است. ابزار پژوهش پرسشنامه بود. از پرسشنامه تسهیم دانش واندن هوف و وان وینن(2004)، یادگیری سازمانی نیفه(2001) و پرسشنامه دلبستگی شغلی کانونگو(1982)، استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات از شیوه تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرونباخ استفاده شد، ضریب پایایی پرسشنامه تسهیم دانش، 945/0، یادگیری سازمانی، 927/0 و دلبستگی شغلی، 820/0 به دست آمد؛ همچنین با توجه به نتایج تحلیل عاملی تأییدی، ابزار از برازش مناسب و قابل قبول (روایی سازه) برخوردار بود. جهت تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تأییدی با استفاده از نرم افزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد: متغیر تسهیم دانش دارای اثر مستقیم مثبت (20/0)، اثرغیر مستقیم مثبت (0352/0) و اثر کل مثبت (2352/0) و معنادار بر متغیر یادگیری سازمانی در سطح 05/0 می‌باشد. متغیر دلبستگی شغلی دارای اثر مستقیم مثبت (11/0) و اثر کل مثبت (11/0) و معنادار بر متغیر یادگیری سازمانی در سطح 05/0 می‌باشد. با توجه به اثرات کل متغیرهای مستقل می‌توان گفت متغیر تسهیم دانش (2352/0) دارای بیشترین اثر و متغیر دلبستگی شغلی(11/0) دارای کمترین اثر بر متغیر یادگیری سازمانی می‌باشد. متغیر تسهیم دانش با ضریب مسیر مستقیم (32/0) و مقدار تی(75/10) دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار بر متغیر دلبستگی شغلی در سطح 05/0 می‌باشد. همچنین متغیر تسهیم دانش قادر به تبیین 28% واریانس متغیر دلبستگی شغلی می‌باشد. مقدار واریانس تبیین شده متغیر دلبستگی شغلی با توجه به مقدار تی آن (19/11) در سطح 05/0 معنادار می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: کلید واژگان: تسهیم دانش، دلبستگی شغلی، یادگیری سازمانی
متن کامل [PDF 328 kb]   (1693 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1399/1/25 | پذیرش: 1399/1/25 | انتشار: 1399/1/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The relationship of knowledge sharing with organizational learning:Mediating role of Job Involvement. MEO 2020; 8 (2) :357-383
URL: http://journalieaa.ir/article-1-139-fa.html

قنــبری سیــروس، رحمانی اسماعیل، افضــلی افشیــن. رابطه تسهیم دانش با یادگیری سازمانی: نقش میانجی‌گری دلبستگی شغلی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1398; 8 (2) :357-383

URL: http://journalieaa.ir/article-1-139-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4712