تحلیل روابط ساختاری اجتماع یادگیری حرفهای و تعهد معلمان با نقش میانجی کارآمدی جمعی
|
حسین مطهری نژاد*، هاجر جوزا |
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. |
|
چکیده: (2450 مشاهده) |
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی کارآمدی جمعی در رابطه بین اجتماع یادگیری حرفهای و تعهد معلمان انجام شد. برای این منظور، یک نمونه 323 نفری از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان جیرفت با روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شد. با استفاده از پرسشنامه اجتماع یادگیری حرفهای مدرسه لی و همکاران (2011)، مقیاس کارآمدی جمعی معلمان چانن- موران و بار (2004) و مقیاس تعهد معلمان پارک (2005)، دادههای مورد نیاز در خصوص متغیرهای پژوهش گردآوری شدند. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی سازه آنها از طریق تحلیل عاملی تاییدی تایید شد. آزمون فرضیه ها با کاربرد مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان داد که اجتماع یادگیری حرفهای هم بر کارآمدی جمعی و هم بر تعهد معلمان اثر مثبت دارد و اثر کارآمدی جمعی بر تعهد معلمان نیز مثبت بود. بررسی اثر غیر مستفیم اجتماع یادگیری حرفهای بر تعهد معلمان نشان داد که کارآمدی جمعی در رابطه بین اجتماع یادگیری حرفهای و تعهد معلمان نقش میانجی دارد. سرانجام، نتیجه گیری شد که مدیران مدارس جهت افزایش تعهد معلمان باید زمینه بهبود کارآمدی جمعی آنان را فراهم سازند که ایجاد شرایط سازمانی مناسب از جمله اجتماعهای یادگیری حرفهای در این خصوص نقش تعیین کنندهای ایفا میکند. |
|
واژههای کلیدی: اجتماع یادگیری حرفهای، تعهد معلمان، کارآمدی جمعی |
|
متن کامل [PDF 391 kb]
(1117 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/1/31 | پذیرش: 1398/6/16 | انتشار: 1399/5/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|