[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 5-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 91-113 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل روابط ساختاری اجتماع یادگیری حرفه‌ای و تعهد معلمان با نقش میانجی کارآمدی جمعی
حسین مطهری نژاد، هاجر جوزا
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
چکیده:   (250 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی کارآمدی جمعی در رابطه بین اجتماع یادگیری حرفه‌ای و تعهد معلمان انجام شد. برای این منظور، یک نمونه 323 نفری از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان جیرفت با روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شد. با استفاده از پرسشنامه اجتماع یادگیری حرفه‌ای مدرسه لی و همکاران (2011)، مقیاس کارآمدی جمعی معلمان چانن- موران و بار (2004) و مقیاس تعهد معلمان پارک (2005)، داده‌های مورد نیاز در خصوص متغیرهای پژوهش گردآوری شدند. پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی سازه آنها از طریق تحلیل عاملی تاییدی تایید شد. آزمون فرضیه ها با کاربرد مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. یافته‌ها نشان داد که اجتماع یادگیری حرفه‌ای هم بر کارآمدی جمعی و هم بر تعهد معلمان اثر مثبت دارد و اثر کارآمدی جمعی بر تعهد معلمان نیز مثبت بود. بررسی اثر غیر مستفیم اجتماع یادگیری حرفه‌ای بر تعهد معلمان نشان داد که کارآمدی جمعی در رابطه بین اجتماع یادگیری حرفه‌ای و تعهد معلمان نقش میانجی دارد. سرانجام، نتیجه گیری شد که مدیران مدارس جهت افزایش تعهد معلمان باید زمینه بهبود کارآمدی جمعی آنان را فراهم سازند که ایجاد شرایط سازمانی مناسب از جمله اجتماع‌های یادگیری حرفه‌ای در این خصوص نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند.
واژه‌های کلیدی: اجتماع یادگیری حرفه‌ای، تعهد معلمان، کارآمدی جمعی
متن کامل [PDF 391 kb]   (93 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/1/31 | پذیرش: 1398/6/16 | انتشار: 1399/5/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Analyzing the Structural Relationships of Professional Learning Community and Teachers' Commitment with Mediator Role of Collective Efficacy. 3. 2020; 9 (1) :91-113
URL: http://journalieaa.ir/article-1-142-fa.html

مطهری نژاد حسین، جوزا هاجر. تحلیل روابط ساختاری اجتماع یادگیری حرفه‌ای و تعهد معلمان با نقش میانجی کارآمدی جمعی. دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (1) :91-113

URL: http://journalieaa.ir/article-1-142-fa.html



دوره 9، شماره 1 - ( 5-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227