| 
                                  بررسی تأثیر درهمتنیدگی شغلی و سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان آموزش و پرورش: نقش تعدیلگر مرحله کارراهه شغلی
                                   | 
                                
								
								  |    الهام ابراهیمی* | 
								
								
								  | پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران  | 
								
								
								   | 
								
                                
								  | 
                                  چکیده:       (3660 مشاهده)  | 
								
								
								  هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درهم تنیدگی شغلی و درهمتنیدگی سازمانی با قصد ترک خدمت و در نظر گرفتن نقش تعدیلگر مرحله کارراهه شغلی در این رابطه است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی، از نوع پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش، معلمان دوره اول متوسطه مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بودند و روش نمونهگیری، خوشهای تصادفی بود. برای جمعآوری دادههای مربوط به سه متغیر درهم تنیدگی شغلی، درهمتنیدگی سازمانی، قصد ترک خدمت و مرحله کارراهه شغلی به ترتیب از پرسشنامههای جانسون و همکاران (201۰)، میشل و همکاران (۲۰۰۱)، آکگوندوز و سانلی (۲۰۱۷) و ان جی و همکاران (۲۰۱۹) استفاده شد. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد، درهم تنیدگی سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان تأثیر منفی و معناداری دارد اما میان درهمتنیدگی شغلی و قصد ترک خدمت معلمان رابطه معناداری مشاهده نشد. مرحله کارراهه شغلی در این رابطه نقش تعدیلکنندگی نسبی داشت؛ بدین معنا که با گذار از مراحل کارراهه شغلی (استقرار، نگهداشت و جدایی) اثر منفی درهم تنیدگی سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان تقویت میشد. به علاوه، از میان سه مرحله کارراهه شغلی ، در مرحله استقرار و جدایی، میان درهمتنیدگی شغلی و قصد ترک خدمت رابطه منفی معناداری مشاهده شد. در انتهای مقاله پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی منتج از این نتیجهگیری، که به تصمیمگیرندگان حوزه آموزش و پرورش کمک شایان توجهی خواهد کرد ارائه شده است. 
  
  | 
								
								
								   | 
								
								
								  | واژههای کلیدی:  درهمتنیدگی شغلی، درهم تنیدگی سازمانی، مرحله کارراهه شغلی، قصد ترک خدمت، معلمان، آموزش و پرورش | 
								
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  متن کامل  [PDF 425 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1685 دریافت) 
                                     
                                    
                                  | 
								
								
								  
                                  نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  مدیریت آموزش درسایر سازمانها   دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1399/4/14 | انتشار: 1399/5/26
                                   | 
								
                                
                                  
                                    | 
                                    
                                         | 
                                  
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  
                                   | 
								
								
								   | 
								
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
								
                                
                                | 
                                 | 
                                
								
								   |