[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 11-1400 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 140-117 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل ساختار تولیدات علمی حوزه مدیریت آموزشی ایران
سحر نجار لشگری ، علی خلخالی* ، هاجر زارعی ، سمیرا پالی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
چکیده:   (2264 مشاهده)

پژوهش حاضر  با هدف تحلیل ساختار تولیدات علمی حوزه­ مدیریت آموزشی ایران صورتبندی شد. ماهیت این پژوهش کمّی، از نوع علم‌سنجی بود. جامعه پژوهش، تمامی مقالات علمی اصیل فارسی نمایه شده در «پایگاه مجلات تخصصی نور»، «بانک اطلاعات نشریات کشور» و «مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی»، طی سال‌های 1377 تا 1399 بود. داده‌ها با بکارگیری سیاهه وارسی گردآوری شدند. به منظور تحلیل داده‌ها از شاخص های توصیفی، نرخ رشد، توزیع فراوانی و درصد فراوانی نسبی، با کمک نرم افزار اکسل استفاده شد. همچنین جهت ترسیم نقشه‌های هم‌تألیفی از نرم‌افزار پاژک، و برای تعیین مجلات هسته، از قانون پراکندگی یا توزیع بردفورد استفاده شد. بخشی از یافته‌ها نشان می‌دهند، پرتولید‌ترین نویسندگان، محمدرضا بهرنگی و حسن‌رضا زین‌آبادی، و پرتولیدترین مؤسسات، به ترتیب دانشگاه‌های خوارزمی و تهران، بودند. همچنین 9 مجله به عنوان مجلات هسته، شناسایی شدند که از بین آنها فصلنامه‌های «مدیریت مدرسه» و «رهیافتی نو در مدیریت آموزشی» پرتولیدترین بودند. لیکن بخش مهمی از یافته‌ها نشان می‌دهند که روند تولیدات علمی حوزه مدیریت آموزشی طی سال‌های بررسی شده، نرخ رشد مناسبی را تجربه نکرده است، و نوعی سامان‌نیافتگی در روند تولیدات علمی حوزه­ مدیریت آموزشی ایران کاملاً مشهود است.

واژه‌های کلیدی: مدیریت آموزشی، علم‌سنجی، تولید علمی، هم‌نویسندگی، ساختار دانش
متن کامل [PDF 1368 kb]   (744 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1400/4/24 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10
فهرست منابع
1.  Allio, R. (2005). Leadership development: Teaching versus learning, Journal of Management Decision, 7(8), 1071-1077. [DOI:10.1108/00251740510610071]
2.  Akbari, M., Delbari Ragheb, F., Zolfaghari, A., Kalanaki, A., & Razi, S. (2016). Designing Knowledge Map of Entrepreneurship in Iran based on Iran's Persian Scientific Researches. Organizational Culture Management, 13(4), 1091-1112. [in Persian]
3.  Bellibas, M. Ş., & Gumuş, S. (2019). A systematic review of educational leadership and management research in Turkey. Journal of Educational Administration. [DOI:10.1108/JEA-01-2019-0004]
4.  Biglan, A. (1973). The characteristics of subject matter in different academic areas. Journal of Applied psychology, 57(3), 195. [DOI:10.1037/h0034701]
5.  Bush, T. (1999). Crisis or Crossroad? The Discipline of Educational Management in the Late 1990s. Journal of Educational Management & Administration, 27(3), 239-252. [DOI:10.1177/0263211X990273002]
6.  Borner, K., and A. Scharnhorst. 2009. Visual conceptualizations and models of science. Journal of [DOI:10.1016/j.joi.2009.03.008]
7.  Informetrics, 3 (3), 161-172.
8.  Bush, T. (2007). Theory and research in educational leadership and management.
9.  Bush. (1999). Crisis or Crossroads? The Discipline of Educational Management in the Late 1990s. Educational Management & Administration, 27(3), 239-252. [DOI:10.1177/0263211X990273002]
10.  Chang, M. H., & Harrington Jr, J. E. (2005). Discovery and Diffusion of Knowledge in an Endogenous Social Network1. American Journal of Sociology, 110(4), 937-976. [DOI:10.1086/426555]
11.  Danialy, S., & Naghshineh, N. (2018). Research Trend Analysis and Knowledge Mapping of Active Research in Domain of Image Retrieval Based on Web of Science Indexed Papers during 2001-2012. Scientometrics Research Journal, 4(7), 119-142. [in Persian]
12.  Emami Z, Hariri N, Khamseh M E, Nooshinfard F. (2016). Mapping Scientific Output of Thyroid Disease Publications in Iran and the Middleast: A Scientometric Study. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism, 18 (1), 1-9. [in Persian]
13.  Erfanmanesh, M., Morovati Ardakani, M. (2016). A Scientometrics and Collaboration Network Analysis of the Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in the Humanities. Interdisciplinary Studies in the Humanities, 8(4), 55-77. [in Persian]
14.  Fallah, M., Fahimifar, S., & Chamani, Z. (2016). Study the Co-authorship network of Persian scientific research journals in Faculty of Management of Tehran University. Caspian Journal of Scientometrics, 3 (2), 48-60. [in Persian]
15.  Franceschini F, Maisano D. Criticism on the hg-index. (2011). Scientometrics, 86, 339-46. [DOI:10.1007/s11192-010-0261-1]
16.  Foroughi Z, Tahmasebi Limooni S, Ghiasi M. A Review of the status of existing scientific index and selection of the most appropriate index for evaluation of scientific outputs in the field of medical sciences. Clin Exc. 2020; 9 (4), 23-33. [in Persian]
17.  Gumuş, S., Bellibas, M. Ş., Gumuş, E., & Hallinger, P. (2020). Science mapping research on educational leadership and management in Turkey: a bibliometric review of international publications. School Leadership & Management, 40(1), 23-44. [DOI:10.1080/13632434.2019.1578737]
18.  Hallinger P. (2014). Reviewing reviews of research in educational leadership: An empirical assessment. Educational Administration Quarterly 50(4): 539-576. Administration Quarterly 50(4): 539-576. [DOI:10.1177/0013161X13506594]
19.  Hallinger P and Kovacevic J. (2019). Science mapping the knowledge base in educational leadership and management: A longitudinal bibliometric analysis, 1960 to 2018. Educational Management Administration & Leadership, 1-26. DOI: 10.1177/1741143219859002 [DOI:10.1177/1741143219859002]
20.  Hallinger, P., & Kovacevic, J. (2019). A bibliometric review of research on educational administration: Science mapping the literature, 1960 to 2018. Review of Educational Research, 89(3), 335-369. doi:10.3102/0034654319830380 [DOI:10.3102/0034654319830380]
21.  Hallinger, Ph. & Chen, J. (2014). Review of research on educational leadership and management in Asia: A comparative analysis of research topics and methods, 1995−2012, Educational Management Administration & Leadership, 1-23. [DOI:10.1177/1741143214535744]
22.  Heck, R. H., & Hallinger, P. (2005). The study of educational leadership and management: Where does the field stand today? Educational Management Administration & Leadership, 33(2), 229-244. [DOI:10.1177/1741143205051055]
23.  Lashgari, L. (2020). Research process with emphasis on the concept of educational management in the field of nursing: A scientometric study. Caspian Journal of Scientometrics, 6(2), 57-65. [in Persian]
24.  Leithwood, K. A., & Hallinger, P. (Eds.). (2012). Second international handbook of educational leadership and administration (Vol. 8). Springer Science & Business Media.
25.  Leithwood, K., & Jantzi, D. (2006). Transformational school leadership for large-scale reform: Effects on students, teachers, and their classroom practices. School effectiveness and school improvement, 17(2), 201-227. [DOI:10.1080/09243450600565829]
26.  Litterell, J., & Foster, W. (1998). The Myth of Knowledge Base in Administration. In the Knowledge Base in Educational Administration. NewYork: NewYork Press.
27.  Mansourkia, M. (1992). Analysis of Systems and Methods in Management of Administrative, Industrial and Commercial Affairs. Tehran: Morvarid Publications. [in Persian]
28.  Mirhaghjoo Langeroudi, S., & Alinezhad Chamazkoti, F. (2020). Mapping Scientific Articles Published in the Journal of Translation Researches in the Arabic Language And Literature (2011-2019). Translation Researches in the Arabic Language and Literature, 10(22), 121-146. (In Persian)
29.  Naseri, Jazeh. M., Tabatabaeean, S. H., & Fatehrad, M. (2012). Science mapping of management of technology in Iran: A tool for knowledge policy making.
30.  Neghahban, M B & Mohammadian, S. (2014). metrics research in information sciences. Tehran: chapar. [in Persian]
31.  Nocheh Nasar, H., Shams Mourkani, G., & Ghanei Rad, M. A. (2018). Social Net-work Analysis of Co-Authorship of Faculty Members in Science Education Based on their Foreign Articles. Scientometrics Research Journal, 4(8), 33-56. [in Persian]
32.  Okhovati, M., Sadeghi, H., Talebian, A., & Baneshi, M. (2013). Citation analysis and mapping Library & Information Science in WOS citation database 1993-2011. Journal of Science (Library and Information Science and Information Technology), 6 (21), 9-27. [in Persian]
33.  Oplatka, I. (2009). The field of educational administration: A historical overview of scholarly attempts to recognize epistemological identities, meanings and boundaries from the 1960s onwards. Journal of Educational Administration, 47(1), 8-35. [DOI:10.1108/09578230910928061]
34.  Oplatka, I. (2010). The legacy of educational administration: A historical analysis of an academic field. London, England: Peter Lang.
35.  Oplatka, I. (2013). The 2012 CCEAM Conference in Cyprus: Some Signs of the Field's Intellectual Maturity and Global Expansion. International Studies in Educational Administration (Commonwealth Council for Educational Administration & Management (CCEAM)), 40(3).
36.  Oplatka, I. (2019). The practical legacy of the educational administration field: probing into authors' implications for policy-makers, leaders and trainers. International Journal of Leadership in Education. [DOI:10.1080/13603124.2018.1543806]
37.  Oplatka, I. (2020). The knowledge base in the field of educational administration and new field members. In Oxford Research Encyclopedia of Education. [DOI:10.1093/acrefore/9780190264093.013.636]
38.  Ozdemir, M. (2011). Educational administration: A science at the intersection of public administration and business administration, Review of Public Administration, 5 (2), 41-58.
39.  Raadschelders, J. C., Wagenaar, P., Rutgers, M. R., & Overeem, P. (2000). Against a Study of the History of Public Administration: A Manifesto1. Administrative Theory & Praxis, 22(4), 772-791. [DOI:10.1080/10841806.2000.11643490]
40.  Racherla, p. & Hu., C. (2010). Asocial network perspective of tourism research collaborations. Annals of Tourism research. 37(4), 1012-1034. [DOI:10.1016/j.annals.2010.03.008]
41.  Rahmani, M. (2018). Visualization and analysis of word co-occurrence network of the articles of the Journal of Applied Psychology. Journal of Applied Psychology, 12(1), 127-141. [in Persian]
42.  Rastehmoghaddam, A., Abbaspour, A., & Jalali Dizaji, A. (2016). Reflection on global scientific legacy of educational management. Journal of Management and Planning in Educational System, 9(1), 51-84. [in Persian]
43.  Rastehmoghadam, A. (2018). Visualization of Global Scientific Map of Educational Administration, Based on Web of Science and its Explanation from Experts' (well-Grounded) View, Ph.D Dissertation, Allameh Tabataba'i University, Faculty of Psychology and Education. [in Persian]
44.  Rezaee, N., Akbari, M., & Padash, H. (2017). Mapping the knowledge of innovation in Iran based on scientific and research articles and Persian theses. Journal of Entrepreneurship Development, 10(3), 437-456. [in Persian]
45.  Ribbins. (2006). History and the Study of Administration and Leadership in Education: Introduction to a Special Issue. Journal of Educational Administration and History, 38(2), 113‐124. doi:10.1080/00220620600554942 [DOI:10.1080/00220620600554942]
46.  Small, H. (1999). Visualizing Science by Citation Mapping. Journal of the American Society for Scienceand Technology, 50(9), 799-813. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(1999)50:9<799::AID-ASI9>3.0.CO;2-G [DOI:10.1002/(SICI)1097-4571(1999)50:93.0.CO;2-G]
47.  Soheili, F., & Osareh, F. (2010). A Survey on Scientific Production of Razi University Researcher in Science Citation Index during 1992-2008. A Case Study. Journal of Library and Information Studies. 3 (4), 81-110. [in Persian]
48.  Schubert, A. (2002). The Web of Scientometrics. A statistical overview of the first 50 volumes of the journal. Scientometrics, 53(1), 3-20. [DOI:10.1023/A:1014886202425]
49.  Soheili, F., Osareh, F., & Farajpahloo, A. (2014). Social network analyses of information science researcher's co-authorship. Iranian Journal of Information Processing and Management, 29(1), 191-210. [in Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najjar Lashgari S, khalkhali A, Zarei H, Pali S. Structural Analysis of Scientific Productions in the Field of Educational Management in Iran. MEO 2022; 10 (4) :117-140
URL: http://journalieaa.ir/article-1-320-fa.html

نجار لشگری سحر، خلخالی علی، زارعی هاجر، پالی سمیرا. تحلیل ساختار تولیدات علمی حوزه مدیریت آموزشی ایران. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1400; 10 (4) :117-140

URL: http://journalieaa.ir/article-1-320-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 11-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713