[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 136-119 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌سازی عوامل مؤثر بر اثربخشی مدارس ابتدایی شهر تهران با تأکید بر درس ریاضی پایه ششم
مسعود کبیری*
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
چکیده:   (1655 مشاهده)
یکی از مأموریت‌های اصلی نظام آموزشی ارتقای کیفیت خدمات آموزشیِ آنان است. در این مطالعه، تأثیر متغیرهای سطح مدرسه بر یادگیری مدل‌سازی شد تا راهنمایی برای سیاست‌گذاران آموزشی و مدیران مدارس جهت اعمال مداخلات لازم برای بهبود کیفیت یادگیری دانش‌آموزان فراهم شود. بدین منظور، اطلاعات مربوط به آمادگی، ادراکات و فعالیت‌های معلمان؛ فعالیت مدیران؛ جو مدارس و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس از طریق پرسشنامه‌ها و دفترچه‌های آزمونِ مناسب از دانش‌آموزان، مدیران و معلمان 325 مدرسۀ ابتدایی شهر تهران گردآوری شد و داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری به‌صورت مدل علّی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که جو مدرسه بیشترین تأثیر را بر پیشرفت تحصیلی مدرسه دارد. از بین سایر متغیرها، تنها تأثیر آمادگی معلم بر پیشرفت تحصیلی مدارس معنادار بود و بقیه متغیرها تأثیری معناداری بر پیشرفت تحصیلی مدارس نداشتند. فعالیت معلمان نقش بسیار اندکی روی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان داشت و به همین دلیل سایر مسیرهای میانجی‌شده از طریق فعالیت معلمان روی پیشرفت تحصیلی مدرسه معنادار نشدند. هم‌چنین، فعالیت مدیران نقشی روی پیشرفت تحصیلی مدرسه نداشت ولی از جو مدرسه به شدت متأثر بود. مجموع شواهد به‌دست‌آمده، سودمندی فعالیت‌های آموزشی مدرسه و کنشگری متغیرهای درون‌مدرسه‌ای را به چالش می‌کشد.
واژه‌های کلیدی: اثربخشی مدرسه، پیشرفت تحصیلی مدرسه، مدل‌سازی معادلات ساختاری، عوامل سطح مدرسه.
متن کامل [PDF 884 kb]   (550 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1400/8/4 | پذیرش: 1400/12/15 | انتشار: 1401/1/15
فهرست منابع
1. Beiramipur, A., Semsari, Z., & Hashemi, E. (2020). The relationship between the contextual factors and mathematical performance of Iranian students in the TIMSS 2015, Quarterly Journal of Educational Innovations, 19(3), 32-61. [in Persian]
2.  Bosker, R. J., & Scheerens, J. (1994). Alternative models of school effectiveness put to the test. International Journal of Educational Research, 21(2), 159-180. [DOI:10.1016/0883-0355(94)90030-2]
3.  Duan, X., Du, X., & Yu, K. (2018). School culture and school effectiveness: The mediating effect of teachers' job satisfaction. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 17(5), 15-25. [DOI:10.26803/ijlter.17.5.2]
4.  Esmaili, M. & Rafi'pour, A. (2015). Identifying factors influential on 8th grade Iranian students mathematics achievement in TIMSS 2011, Quarterly Journal of Educational Innovations, 14(1), 56-76. [in Persian]
5.  Gorard, S. (2010). Serious doubts about school effectiveness. British Educational Research Journal, 36(5), 745-766. [DOI:10.1080/01411920903144251]
6.  Hejazi, E., Abbasi, F., & Moslehi, H. (2018). Multilevel analysis of student and school level factors on students' academic achievement, Quarterly Journal of Educational Innovations, 17(3), 71-94. [in Persian]
7.  Kabiri, M. & Karimi, A. (2017). Variables affecting of developing higher-order-thinking competences in science, Paper presented at 7th IEA International Research Conference, Prague,
8.  Kabiri, M., Karimi, A., & Bakhshalizadeh, Sh. (2016). National Findings of TIMSS 2015: A 20-year trends on science and mathematics education of Iran in international perspective, Tehran: Madreseh Publishing. [in Persian]
9.  Kabiri, M.; and Shavand Gharbi, E. (2010). Comparing high with low science performance students in student' level variables of fourth grader in Iran. Paper presented at the 4th IEA International Research Conference, Gothenburg.
10.  Kyriakides, L., Creemers, B., Antoniou, P., & Demetriou, D. (2010). A synthesis of studies searching for school factors: Implications for theory and research. British Educational Research Journal, 36(5), 807-830. [DOI:10.1080/01411920903165603]
11.  Kyriakides, L., Creemers, B., & Charalambous, E. (2018). Equity and quality dimensions in educational effectiveness (Vol. 8): Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-72066-1]
12.  LaRoche, S., Joncas, M., & Foy, P. (2016). Sample design in TIMSS 2015. In M. O. Martin, I. V. S. Mullis, & M. Hooper (Eds.), Methods and Procedures in TIMSS 2015 (pp. 3.1-3.37). Boston: TIMSS & PIRLS International Study Center and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
13.  Pirhayati, S., Salehi, K., Farzad, V., MoghaddamZadeh, A., & HakimZadeh, R. (2019). Systematic review of effective factors in assessing effective primary schools, Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning, 7(1), 47-58. [in Persian]
14.  Reynolds, D., Sammons, P., De Fraine, B., Van Damme, J., Townsend, T., Teddlie, C., & Stringfield, S. (2014). Educational effectiveness research (EER): A state-of-the-art review. School effectiveness and school improvement, 25(2), 197-230. [DOI:10.1080/09243453.2014.885450]
15.  Teddlie, C., & Stringfield, S. (2000). Schools make a difference: Lessons learned from a 10-year study of school effects, New York: Teachers College Press.
16.  Tomul, E., Onder, E., & Taslidere, E. (2021). The relative effect of student, family and school‑related factors on math achievement by location of the school, Large-scale Assessment in Education, doi.org/10.1186/s40536-021-00117-1. [DOI:10.1186/s40536-021-00117-1]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kabiri M. Modeling of effective variables on school effectiveness in primary schools of Tehran city with emphasis on mathematics in sixth grade. MEO 2022; 11 (1) :119-136
URL: http://journalieaa.ir/article-1-393-fa.html

کبیری مسعود. مدل‌سازی عوامل مؤثر بر اثربخشی مدارس ابتدایی شهر تهران با تأکید بر درس ریاضی پایه ششم. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1401; 11 (1) :119-136

URL: http://journalieaa.ir/article-1-393-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710