این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت کارآفرینانه مدارس متوسطه دوم استان مازندران انجام شد. روشپژوهشبه لحاظهدف، توسعه ای و کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، کیفیبود. در تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش، از روش تحلیل محتوا استفاده گردید و از این طریق مولفههای اصلی و فرعی پدیده شناسایی شدند. در این پژوهش، با دو گروه در قالب خبرگان نظری (8 نفر شامل اساتید دانشگاهی آشنا با کارآفرینی و علوم تربیتی) و خبرگان تجربی (10 نفر شامل مدیران مدارس فعال در حوزه کارآفرینی) مجموعا 18 نفر مصاحبه انجام شده که بصورتهدفمند (نظری) شامل دو نوع حداکثر تنوع و گلوله برفیانتخابشدند و مصاحبه تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق بوده است و اعتبار آن نیز از طریق شاخص کاپا مورد سنجش قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش طی فرایند کدگذاری باز و محوری تعداد 280 کد باز، 59 مفهوم و 9 مقوله اصلی(دانش کارآفرینانه مدیران، مهارت های کارآفرینانه مدیران، ویژگی های شخصیتی و اخلاقی کارآفرینانه مدیران، برنامه ریزی کارآفرینانه مدارس، سازماندهی کارآفرینانه مدارس، نظام تامین و جهت گیری منابع کارآفرینانه، نظام انگیزش کارآفرینانه مدارس، رهبری کارآفرینانه مدارس، کنترل کارآفرینانه مدارس) به دست آمد که در نهایت، روابط بین مولفه ها آشکار و مدل مفهومی پژوهش براساس آن طراحی گردید.
Mirzaaghaei S, Ghahremani M, Shams Morkani G, Abolghasemi, M. Designing an entrepreneurial management model of schools (Case study: secondary schools of Mazandaran province)). MEO 2023; 12 (1) : 5 URL: http://journalieaa.ir/article-1-495-fa.html
میرزاآقایی سجاد، قهرمانی محمد، شمس مورکانی غلامرضا، ابوالقاسمی محمود. طراحی الگوی مدیریت کارآفرینانه مدارس (مطالعه موردی: مدارس متوسطه استان مازندران). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (1) :123-144