[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( 7-1402 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 35-13 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر سبک رهبری، طراحی سازمانی و شیوه‌های مدیریت منابع انسانـی بر پنهان‌سازی دانش؛ نقـش‌های غیرمستقیم عدالت سازمانی و محیط کار رقابتی (مطالعه موردی: کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی)
سعید جمالی* ، محمد حسنی ، بهناز مهاجران
دانشگاه ارومیه
چکیده:   (705 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر سبک رهبری، طراحی سازمانی و شیوه­های مدیریت منابع انسانی بر پنهان‌سازی بود. عدالت سازمانی و محیط کار رقابتی نیز به عنوان متغیرهای میانجی در نظر گرفته شدند. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، تحقیقات همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه­ی آماری تحقیق شامل کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به تعداد 260  نفر بود که برای اجرای این پژوهش تعداد 171 نفر با استفاده از جدول مورگان به صورت نمونه­ گیری تصادفی ساده از جامعه آماری انتخاب شدند. ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ پنهان کردن دانش از پرسشنامه کانلی و همکاران که پایایی آن 0/75، برای سنجش سبک رهبری از پرسشنامه آوولیو و همکاران که پایایی آن 0/92، برای سنجش طراحی سازمانی از پرسشنامه آوی و همکاران  و زرلا و همکارانکه پایایی آن 0/92، برای سنجش شیوه­ های مدیریت منابع انسانی از پرسشنامه دودوخ ، کیهو و رایت  و پاره و ترمبلی  که پایایی آن 0/86، برای سنجش عدالت سازمانی از پرسشنامه ابوبکر و همکاران که پایایی آن 0/85 و برای سنجش محیط کار رقابتی از پرسشنامه فلچر و نوسبام  که پایایی آن 0/77بود، استفاده شد. اطلاعات بدست آمده در این پژوهش در سطح آمار استنباطی (آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای SPSS28 و Smart PLS3 تجزیه و تحلیل شد. یافته­های پژوهش نشان داد که سبک رهبری، طراحی سازمانی، شیوه­ های مدیریت منابع انسانی به واسطه عدالت سازمانی و محیط کار رقابتی روی پنهان سازی دانش کارکنان اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی تأثیر ندارد. سبک رهبری، طراحی سازمانی تاثیر منفی مستقیمی بر پنهان کردن دانش دارند و محیط کار رقابتی تاثیر مستقیمی بر پنهان کردن دانش دارد،  سبک رهبری تاثیر منفی غیرمستقیمی بر پنهان سازی دانش از طریق عدالت سازمانی دارد، هم­چنین سبک رهبری تاثیر منفی غیر مستقیمی بر پنهان کردن دانش از طریق محیط کار رقابتی دارد.
 
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: سبک رهبری، طراحی سازمانی، پنهان کردن دانش، شیوه‌های مدیریت منابع انسانی، عدالت سازمانی، محیط کار رقابتی
متن کامل [PDF 1433 kb]   (334 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/9/4 | پذیرش: 1401/11/15
فهرست منابع
1. Ahmadi, A. A., Rafati, Khosrowshahi, S., & Vahdat, D. (2015). Investigating effective factors in knowledge sharing among middle managers in the insurance industry in Iran. Scientific Quarterly of Human Resources Studies, 6(3), 23-44. [In Pershian].
2.  Akbari Burang, M., & Pour Samira (2015). Determining the effect of human resource management practices on organizational learning ability through the mediation of human capital. Productivity Management 10(439), 191-216. [In Pershian].
3.  Al-Kurdi, O., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2018). Knowledge sharing in higher education institutions: a systematic review. Journal of Enterprise Information Management, 31(2), 226-246. [DOI:10.1108/JEIM-09-2017-0129]
4.  Armon, A., Sattari, S., & Namur, Y. (2018). Effective factors on knowledge sharing among academic staff members of Ardabil University of Medical Sciences. Iranian Journal of Education in Medical Sciences, 19(82), 189-198. [In Pershian].
5.  Azad, N., & Rashidi, S. (2010). Development of knowledge management by applying human resource management process. Advanced Materials and Technologies 1(2), 1-10.
6.  Babaei Mibodi, H., & Alirezaei, Asadaleh. (2018). Structural modeling of the effect of logical concealment of knowledge on performance with emphasis on the mediating role of employees' job satisfaction (Study case: Yazd Center Radio and Television). Communication Research (Research and Measurement), 26(4), 61-84. [In Pershian].
7.  Bari, M. W., Abrar, M., Shaheen, S., Bashir, M., & Fanchen, M. (2019). Knowledge hiding behaviors and team creativity: the contingent role of perceived mastery motivational climate. Sage Open, 9(3), 2158244019876297. [DOI:10.1177/2158244019876297]
8.  Bernstein, B. (2018). On the classification and framing of educational knowledge. In Knowledge, education, and cultural change (pp. 365-392). Routledge.‏ [DOI:10.4324/9781351018142-13]
9.  Connelly, C. E., Zweig, D., Webster, J., & Trougakos, J. P. (2012). Knowledge hiding in organizations. Journal of Organizational Behavior, 33(1), 64-88. [DOI:10.1002/job.737]
10.  Demir kasimoglu, N. (2016). Knowledge Hiding in Academia: Is Personality a Key Factor? International Journal of Higher Education, 5(1), 128-140.‏ [DOI:10.5430/ijhe.v5n1p128]
11.  Fong, P. S. W.; Men, C.; Luo, J. & Jia, R. (2018). Knowledge Hiding and Team Creativity: The Contingent Role of Task Interdependence. Management Decision, 56(2), 329-343. [DOI:10.1108/MD-11-2016-0778]
12.  Ghayasabadi Farahani, G. A., & Shababi, S. A. (2019). Investigating the impact of human resource management practices and job participation with the variable role of psychological capital (case study: Payor employees of Malik Ashtar Arak training center). Management Quarterly on Police Training. (51), 44-60. [In Pershian].
13.  Gonzalez, R. V. D., & Martins, M. F. (2015). The implications of organisational characteristics on the knowledge management process. International Journal of Knowledge Management Studies, 6(3), 223-246.‏ [DOI:10.1504/IJKMS.2015.072710]
14.  Guderzundchegini, M., Ashuri, I., & Zarei, S. (2017). The relationship between organizational structure and organizational learning. Journal of Gilan University of Medical Sciences, 27(107), 53-45. [In Pershian].
15.  Heydari H (2014). Examining the relationship between organizational policy understanding, knowledge concealment and employee creativity (the moderating role of professional commitment). Behavioral Studies in Management, 6(22):1-12. [In Pershian].
16.  Heydari, M. (2019). The relationship between psychological empowerment, trust and interpersonal conflicts on willingness to share knowledge with employee improvement approach. Human Resources Education and Improvement Quarterly 1(1), 53-66. [In Pershian].
17.  Hosseinpour, M., Selajgeh, S., & Jalal Kamali, M. (2021). Analyzing the environmental, technical and technological factors affecting the concealment of knowledge in the scientific environment. Human and Information Interaction, 2(8): 25-37. [In Pershian].
18.  Huo, W., Cai, Z., Luo, J., Men, C., & Jia, R. (2016). Antecedents and intervention mechanisms: A multi-level study of R&D team's knowledge hiding behavior. Journal of Knowledge Management, 20(5), 880-897. [DOI:10.1108/JKM-11-2015-0451]
19.  Kamrei, M., Hassanzadeh, A., & Elahi, S. (2017). What kind of knowledge do project team members hide? (Case study: Oil Industries Commissioning and Operation Company (ECO), Information Technology Management Journal. 35(10), 374-355. [In Pershian].
20.  Khaliqkhah, A., Ebrahimpour, H., & Seyed Kalan, S. M. (2014). Analysis of the role of organizational learning mechanisms in knowledge sharing behavior. Public Management Research, 8 (29): 183-150. [In Pershian].
21.  Kianoush, D., & Broumand, Rezaian. (2022). Leadership style and quality of work life of employees (Islamic Azad Universities of Isfahan province). Business Management, 13(49), 104-126. [In Pershian].
22.  Laitinen, J. A., & Senoo, D. (2017). Internal Knowledge Sharing Motivation in Startup Organizations. In International Conference on Knowledge Management in Organizations (72-83). Springer, Cham. [DOI:10.1007/978-3-319-62698-7_7]
23.  Liopis, O., & Foss, N. J. (2016). Understanding the climate-knowledge sharing relation: The moderating roles of intrinsic motivation and job autonomy. European Management Journal, 34(2), 135-144.‏ [DOI:10.1016/j.emj.2015.11.009]
24.  Mansour, M. (2020). The relationship between human resources management practices and job engagement: The mediating role of psychological capital. Management Science Letters, 10(13), 3047-3056. [DOI:10.5267/j.msl.2020.5.019]
25.  Moradi, J., Vaez Mousavi, S. M. K., & Amirtash, A. M. (2016). The interaction of the person, the environment and the task in motor learning: the effect of competitive atmosphere and mental strength in learning simple and complex sports skills. Movement Behavior 9(27), 104-85. [In Pershian].
26.  Mozafari, L., & Jokar, Tahereh. (2019). Sharing hidden knowledge among public library librarians: a case study of Fars province, information research and public libraries. 26(1), 17-43. [In Pershian].
27.  Omar, A., & Poell, R. F. (2018). The relationship between Individual Knowledge Hiding and Team Performance mediated by Team Knowledge Hiding: An upper-level mediation in a two-level model.‏
28.  Otoo, F. N. K., Otoo, E. A., Abledu, G. K., & Bhardwaj, A. (2019). Impact of human resource development (HRD) practices on pharmaceutical industry's performance: The mediating role of employee performance. European Journal of Training and Development.‏ [DOI:10.1108/EJTD-09-2018-0096]
29.  Oubrich, M., Hakmaoui, A., Benhayoun, L., Söilen, K. S., & Abdulkader, B. (2021). Impacts of leadership style, organizational design and HRM practices on knowledge hiding: The indirect roles of organizational justice and competitive work environment. Journal of Business Research, 137, 488-499.‏ [DOI:10.1016/j.jbusres.2021.08.045]
30.  Pan, W. & Zhang, Q. (2014). A Study on Motivations of Graduate Students' Knowledge Hiding Based on Wuli-Shili-Renli System Approach. Natural science, 27-36. [DOI:10.2991/icemss-14.2014.34]
31.  Qolipour, A., & Labafi, S. (2014). Presenting a contextual model of knowledge concealment in software production companies. Organizational resource management research. 5(1), 151-129. [In Pershian].
32.  Rafia, Z. (2016). Factors and barriers to sharing knowledge among teachers (Case study: Physics teachers of Neishabur city. Studies in psychology and educational sciences. 3 (21), 19-33. [In Pershian].
33.  Saeedpour Sarcheshme, M., Haji Anzahai, Z., Nik Ayin, Z., & Zarei, A. (2019). The effect of organizational policy on the creativity of employees of the Ministry of Sports and Youth through hiding knowledge and the moderating role of professional commitment. Scientific-Research Quarterly of Applied Researches in Sports Management, 10(1): 77-90. [In Pershian].
34.  Shahabinejad, Z., Shua Kazemi, M., & Mohammadi, C. (2012). The relationship between leadership styles and self-concept with job satisfaction. National Congress of Social Psychology of Iran, period 2. pp: 814-809. [In Pershian].
35.  Singh, S. K. (2019). Territoriality, task performance, and workplace deviance: Empirical evidence on role of knowledge hiding. Journal of Business Research, 97, 10-19.‏ [DOI:10.1016/j.jbusres.2018.12.034]
36.  Sultangholi, F., Ardalan, M. R., & Abdolmaleki, J. (2021). The effect of moral leadership of managers on organizational health with the mediation of organizational justice in schools of Qorve city. Society of Sociology of Education, 14(1): 133-143. [In Pershian].
37.  Waziri, S., & Farhadi, M. A. (2017). The effect of knowledge-based human resource management policies on the performance of innovation and intellectual capital. Public Policy in Management, 9(31): 112-95. [In Pershian].
38.  Widodo, A., Putra, F., Nadeak, M., Novitasari, D., & Asbari, M. (2022). Information Technology Adoption and Knowledge Sharing Intention: The Mediating Role of Leadership Style. International Journal of Social and Management Studies, 3(1), 258-268.
39.  Zhao, H., Liu, W., Li, J., & Yu, X. (2019). Leader-member exchange, organizational identification, and knowledge hiding: T he moderating role of relative leader-member exchange. Journal of Organizational Behavior, 40(7), 834-848.‏ [DOI:10.1002/job.2359]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamali S, Hassani M, Mohajeran B. Investigating Impacts of leadership style, organizational design and HRM practices on knowledge hiding: The indirect roles of organization justice and competitive work environment in the staff of the of Education of West Azerbaijan Province. MEO 2023; 12 (3) : 1
URL: http://journalieaa.ir/article-1-547-fa.html

جمالی سعید، حسنی محمد، مهاجران بهناز. بررسی تأثیر سبک رهبری، طراحی سازمانی و شیوه‌های مدیریت منابع انسانـی بر پنهان‌سازی دانش؛ نقـش‌های غیرمستقیم عدالت سازمانی و محیط کار رقابتی (مطالعه موردی: کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (3) :13-35

URL: http://journalieaa.ir/article-1-547-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 7-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645