[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( 4-1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 200-175 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش دوسوتوانی سازمانی مدارس در کارآفرینی سازمانی با میانجی گری رفتارهای تولیدی معلمان (مطالعه موردی: هنرستان های فنی و حرفه ای استان تهران)
مریم قادری شیخی آبادی ، فخرالسادات نصیری* ، افشین افضلی ، محمود تعجبی
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
چکیده:   (831 مشاهده)
هدف پژوهش بررسی نقش دوسوتوانی سازمانی مدارس در کارآفرینی سازمانی با میانجی­گری رفتارهای تولیدی معلمان بود. جامعه پژوهش معلمان هنرستان­های فنی و حرفه­ای استان تهران بودند. با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونه‌ای به حجم 364 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. گردآوری داده­ها با پرسشنامه دوسوتوانی سازمانی جانسن، پرسشنامه محقق ساخته رفتارهای تولیدی معلمان و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هاگس و مورگان انجام شد. پایایی پرسشنامه­ها با تکنیک آلفای کرانباخ بررسی شد. پایایی  پرسشنامه دوسوتوانی سازمانی (944/0)، پرسشنامه رفتارهای تولیدی معلمان (944/0) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی (921/0) بود. روایی پرسشنامه­ها با تکنیک­های نسبت روایی محتوایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. جهت تحلیل داده‌ها از مدل یابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد دوسوتوانی سازمانی مدارس و رفتارهای تولیدی معلمان اثر مستقیم و مثبت بر کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 دارند؛ دوسوتوانی سازمانی مدارس به واسطه رفتارهای تولیدی معلمان اثر غیر مستقیممثبت بر کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 دارد؛ همچنین دوسوتوانی سازمانی مدارس و رفتارهای تولیدی معلمان قادر به تببین 36/0 واریانس کارآفرینی سازمانی هستند.
 
واژه‌های کلیدی: دوسوتوانی سازمانی مدارس، رفتارهای تولیدی معلمان، کارآفرینی سازمانی، هنرستان های فنی و حرفه ای
متن کامل [PDF 1709 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/9/19 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1402/4/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghaderi sheykhi abadi M, Nasiri F, Afzali A, Taajobi M. The role of Organizational ambidexterity of schools in organizational entrepreneurship by mediating teachers' productive behaviors (Case study: Technical and Vocational Schools of Tehran Province). MEO 2023; 12 (2) :175-200
URL: http://journalieaa.ir/article-1-549-fa.html

قادری شیخی آبادی مریم، نصیری فخرالسادات، افضلی افشین، تعجبی محمود. نقش دوسوتوانی سازمانی مدارس در کارآفرینی سازمانی با میانجی گری رفتارهای تولیدی معلمان (مطالعه موردی: هنرستان های فنی و حرفه ای استان تهران). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :175-200

URL: http://journalieaa.ir/article-1-549-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 4-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645