هدف پژوهش بررسی نقش دوسوتوانی سازمانی مدارس در کارآفرینی سازمانی با میانجیگری رفتارهای تولیدی معلمان بود. جامعه پژوهش معلمان هنرستانهای فنی و حرفهای استان تهران بودند. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 364 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. گردآوری دادهها با پرسشنامه دوسوتوانی سازمانی جانسن، پرسشنامه محقق ساخته رفتارهای تولیدی معلمان و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هاگس و مورگان انجام شد. پایایی پرسشنامهها با تکنیک آلفای کرانباخ بررسی شد. پایایی پرسشنامه دوسوتوانی سازمانی (944/0)، پرسشنامه رفتارهای تولیدی معلمان (944/0) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی (921/0) بود. روایی پرسشنامهها با تکنیکهای نسبت روایی محتوایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. جهت تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد دوسوتوانی سازمانی مدارس و رفتارهای تولیدی معلمان اثر مستقیم و مثبت بر کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 دارند؛ دوسوتوانی سازمانی مدارس به واسطه رفتارهای تولیدی معلمان اثر غیر مستقیممثبت بر کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 دارد؛ همچنین دوسوتوانی سازمانی مدارس و رفتارهای تولیدی معلمان قادر به تببین 36/0 واریانس کارآفرینی سازمانی هستند.
ghaderi sheykhi abadi M, Nasiri F, Afzali A, Taajobi M. The role of Organizational ambidexterity of schools in organizational entrepreneurship by mediating teachers' productive behaviors (Case study: Technical and Vocational Schools of Tehran Province). MEO 2023; 12 (2) :175-200 URL: http://journalieaa.ir/article-1-549-fa.html
قادری شیخی آبادی مریم، نصیری فخرالسادات، افضلی افشین، تعجبی محمود. نقش دوسوتوانی سازمانی مدارس در کارآفرینی سازمانی با میانجی گری رفتارهای تولیدی معلمان (مطالعه موردی: هنرستان های فنی و حرفه ای استان تهران). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :175-200