هدف پژوهش حاضر بهمنظور ارائه الگوی نظام آموزش اثربخش برای مدیران دورهی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، انجام گرفت. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع دادهها، آمیخته اکتشافی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی، داده بنیاد خودظهور، و در بخش کمی، پیمایشی مقطعی بوده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی کلیه خبرگان حوزهی علوم تربیتی و مدیریت آموزشی بودند که به روش هدفمند از نوع گلوله برفی و با معیار اشباع نظری دادهها، 30 نفر از آنان انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعهی پژوهش شامل همهی مدیران دورهی ابتدایی شهر تهران بودند که به روش تصادفی و براساس جدول مورگان 269 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن توسط تحلیل عاملی تایید شد. تحلیل دادهها در بخش کیفی از طریق کدگذاری و در بخش کمی به مدد اجرای آزمون تحلیل عاملی تائیدی، تحلیل و مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش اشتراوس و کوربین در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 154مفهوم اولیه، 36 مفهوم ثانویه و 8 مقوله عمده استخراج گردید که در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم به دست آمده از مرحله کدگذاری باز در قالب: عوامل علی شامل رهبری و خطمشیگذاری، ساختار مدیریتی؛ مقوله اصلی شامل آموزش اثربخش؛ راهبردها شامل طراحی آموزشی، برنامهریزی آموزشی؛ شرایط زمینهای شامل مدیریت اجرایی؛ عوامل مداخلهگر شامل الزامات اجرایی؛ و پیامدهای ارزشیابی و پایش به صورت الگوی پارادایمی به هم مرتبط گردید. براین اساس، فراهم کردن شرایط لازم برای تدوین و اجرای الگوی نظام آموزش اثربخش برای مدیران دورهی ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد، که بهعنوان ابعاد آموزش اثربخش نقش مهمی در تحقق رسالت مدیران مدارس ایفا میکنند.
Taghizadeh Ghavam Z, Reshadatjo H, Davodi R. Identifying the dimensions and components of an effective training system for elementary school managers in order to provide a conceptual model. MEO 2023; 12 (2) :131-150 URL: http://journalieaa.ir/article-1-570-fa.html
تقی زاده قوام زهرا، رشادت جو حمیده، داودی رسول. شناسایی ابعاد و مؤلفههای نظام آموزش اثربخش برای مدیران دورهی ابتدایی بهمنظور ارائه یک مدل مفهومی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :131-150