[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 74-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرگذاری انیمیشن(پویانمایی) بر یادگیری و قدرت تحلیل دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان
شهربانو دهرویه ، مریم حافظیان* ، مصطفی لعل حقانی
- موسسه اموزش عالی غیر دولتی ادیب مازندران
چکیده:   (280 مشاهده)
ین پژوهش با هدف بررسی تأثیر انیمیشن بر یادگیری و قدرت تحلیل دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین از دیدگاه معلمان انجام شد. مطالعۀ حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش، غیر آزمایشی و توصیفی- پیمایشی است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین به تعداد 984 نفر بود که از این تعداد 564 نفر زن و 420 نفر مرد بودند. با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و بر اساس فرمول کوکران 277 نفر در این پژوهش با توجه به رعایت نسبت مردان و زنان، 158 نفر زن و 119 نفر مرد مشارکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته­ای بود که از طریق مصاحبه با متخصصین تعلیم و تربیت، کارشناسان و مدیران و معلمان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین به دست آمد. روایی محتوایی آن از طریق ارسال آن برای 8 نفر از اساتید حوزه تعلیم و تربیت و دریافت نظرات آنها به دست آمد و برای ارزیابی روایی سازه از تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 77/0 تایید شد. در این مطالعه از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم استفاده شد. پارامترهای مدل به روش بیشینه درستنمایی با استفاده از نرم افزار AMOS26  برآورد شد. جهت بررسی اثرگذاری انیمیشن بر یادگیری و قدرت تحلیل دانش آموزان از دیدگاه معلمان از آزمون t تک نمونه­ای استفاده شد. یافته­ها نشان داد که انیمیشن بر یادگیری و قدرت تحلیل دانش­آموزان از دیدگاه معلمان تاثیرگذار است. بیشترین تاثیر انیمیشن در بعد یادگیری مربوط به لذت یادگیری (894/0Beta=) و در بعد قدرت تحلیل مربوط به تجزیه و تحلیل (927/0Beta=) است. می توان نتیجه گرفت که هر اندازه معلمان در آموزش ها از انیمیشن (پویا نمایی) استفاده کنند میزان یادگیری در دانش آموزان بیشتر و قدرت تحلیل، قوی تر خواهد شد.
 
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: انیمیشن، دانش آموز، قدرت تحلیل، معلم، یادگیری
متن کامل [PDF 751 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/7/15 | پذیرش: 1402/10/18
فهرست منابع
1. Ashaki. J. & Salmonto.M. (2016). Subtraction education in grade-math programs according to the instructional design criteria the English journal of educational technology. 5(2). 118-132.
2. Ahmadi, A., Ali Doust Ghahfarokhi, I.,Rahmanpour,M. (2012). Examining students' views about the role of multimedia in teaching and learning physical education. Sports Management Studies, 5(21), 67-80.
3. Akbari Ahmad Saraei, H., Maghamai, H. R., Mahdavi Nasab, Y.(2017). The effect of educational multimedia on students' understanding of mathematical concepts and problem solving. Teaching and Learning Technology, 4(14), 23-51.
4. Amini, M.(2017). Artistic education in the field of education. Tehran: Aizh Publications
5. Bagherifar, A., Khodijou, A., Shiran Zahi, R., Razmi, Z., Moghadam Alam Dashti, S. (2017). Examining students' learning in school. The 6th Scientific Research Conference of Educational Sciences and Psychology of Social and Cultural Damages in Iran.
6. Bashir, H., Javaheri, J.(2016). Analysis of Hollywood animations with an educational approach. Iranian Cultural Research Quarterly, 10(1), 87-116.
7. Biyabangard, I.(2008). My child and media. Tehran: Center for Women and Family Affairs of the Presidential Institution.
8. Dadgaran, M.(2008). Basics of mass communication. (2nd edition), Tehran: Firouze Publications.
9. Deh Sufiani, A.(2012). Children, Animation and Television. Tehran: Research Center for Culture, Art and Communication and Islamic Research Center for Broadcasting.
10. Gokhan, A. (2012).The Effects of Animation Technique on the 7th Grade ,Science and Technology Course, Vol.3, 304-308. [DOI:10.4236/ce.2012.33048]
11. Grierson, E. (2012). Art and creativity in the global economies of education. Educational Philosophy and Theory, 43(4), 336-350. [DOI:10.1111/j.1469-5812.2009.00550.x]
12. Harrell, A. W., Mercer, S. H., & De Rosier, M. E. (2008). Improving the social behavioral adjustment of adolescents: The effectiveness of social skills group intervention. Journal of Child and Family Studies, 18, 378-387. [DOI:10.1007/s10826-008-9241-y]
13. Hall, S. (2003). Representation: Caltural Representation & Signifying Practices. London:sage.
14. Kargozar, M., Kabuk, H., Al-Daghi, A.(2018), Comparative study of art curriculum in elementary school in Iran and Japan. Innovative Educational Quarterly, 18(69), 113-138.
15. Kiarasi, Z., Kiarasi, S., Kiarasi, A. (2015). Investigating the effect of story animation on the growth and social adaptation of mentally retarded students. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 6(4), 91-110.
16. Kiarasi, Z., Kiarasi, S., Kiarasi, A.(2014). The effect of teaching based on animation technique, dynamic and static graphic images on science lesson learning, Teaching and Learning Technology, 2(5), 67-80.
17. Kafilli Fard, M., Jafari, A.,Soltani Far, M.(2021). Representation of religious identity in Iranian animations (Holy rulers animation series). Islam and Social Sciences, 13(25), 125-145.
18. Mastour, H., Aliabadi, Kh., Moghadasin, M.(2011). Investigating the effect of virtual and real laboratory on learning and memorization in physics and laboratory courses. Education and learning. 25(1). 89 - 112.
19. Mozerminia, R., Safdari Dehdazi, P., Keikhaei, M., Bandani, P.(2017). The effect of using animation on the learning of the experimental science course of the sixth grade of elementary school. National conference of subject-educational knowledge (content student).
20. Musa Ramezani,S. (2013). The effect of multimedia education and lectures on the motivation of academic progress and self-regulation of distance learning students. Scientific Research Journal of Educational Technology, 6(1), 45-57.
21. Mahjoor, R.(2019). The effect of art education on the creativity, analysis and learning power of elementary students from the point of view of teachers and administrators. Thesis for receiving a master's degree in educational management, unpublished, Bojnord Islamic Azad University.
22. Mahjoor, R., Hafezian, M.(2022). The effect of art education on creativity, analytical power and learning of elementary students from the perspective of teachers and administrators. Transcendental Education, 2(2), 71-87.
23. Mazloumian, S.,Ayazi Qarababa, D.(2017). The effect of media literacy on children's learning from movies and media. National Conference on New World Achievements in Education, Psychology, Law and Cultural-Social Studies, Khoy. https://civilica.com/doc/823342.
24. Razavi, S.A.(2016). New topics in educational technology. Ahvaz: Ahvaz University Press.
25. Razavi, S.M.H., Luqmani, M., Razzaghi, M.E.,Manouchehrinejad, M.(2014). Factor analysis of obstacles to the use of information technology in the physical education course of elementary schools. Applied research in sports management. 3(2). 115-126.
26. Parsa, M.(2011). Psychology of learning. Tehran: Sokhon Publishing House.
27. Parsa, M.(2015). Psychology of learning based on theories. Tehran: Sokhon Publications.
28. Parker, J. (2018). The Impact of Visual Art Instruction On Student Creativity. Unpublished Doctoral Dissertation: Walden University.
29. Seif, A.A. (2013). Modern educational psychology. Tehran: Doran Publishing House.
30. Sharafi, H.(2008). Educational needs of teachers and Harizan's program in the art curriculum of elementary school. Jelveh Honar, 1(1), 73-86.
31. Shaarini Nejad, A.A.(2014). Psychology of education and teaching. Tehran: Information Publications, second edition.
32. Shahmive Isfahani, A., Bahramipour, M., Heidari, T., & Faramarzi, S. (2014). The effect of group play training on adaptive behavior of girls and boys with educable mental disabilities. Knowledge & Research in Applied Psychology, 15(3), 63-70.
33. Yaqoubinia, B.(2013), The role of using educational technology in the teaching and learning process of boys' high schools in district 1 of Ardabil. Master's thesis of Al-Zahra University.
34. Zameni, F., Nasimi, A., Rezaei Rad, M., Qanbarpur Joibari, M.(2011). The effect of using multimedia software in the sociology course on the academic progress of students in Juibar city. Journal of information and communication technology in educational sciences. 6(2). 55-72.
35. Zare, M., Sarikhani, R., Mehraban, J.(2014). Investigating the effect of using educational multimedia designed based on cognitive principles on learning and memorization in biology lessons. Cognitive analytical psychology. 22(1). 61-68
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehroye S, hafezian M, laal haghani M. The impact of animation on learning and analysis power of primary school students from the teachers' point of view. MEO 2024; 13 (1) : 2
URL: http://journalieaa.ir/article-1-646-fa.html

دهرویه شهربانو، حافظیان مریم، لعل حقانی مصطفی. تأثیرگذاری انیمیشن(پویانمایی) بر یادگیری و قدرت تحلیل دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (1) :47-74

URL: http://journalieaa.ir/article-1-646-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657